Door ISO Algemeen op 15 februari 2016

Aandacht voor toetsing en feedback

Voor studenten is goede toetsing heel belangrijk, omdat het uiteindelijke diploma een optelsom is van de resultaten van toetsen. In het hoger onderwijs is er de afgelopen tijd steeds meer aandacht voor toetsing en examinering. Echter blijft het thema feedback vaak onderbelicht. Terwijl juist feedback het middel is om studenten verder te ontwikkelen. In het onderzoek Toetsing en Feedback, uitgevoerd door het ISO, wordt een overzicht geboden van belangrijke bevindingen over kaders van zowel toetsing als feedback. Daarnaast is een tool ontwikkeld die de uitkomsten op een passende manier presenteert, namelijk in de vorm van een korte online cursus.

De tool is ontwikkeld voor docenten, opleidingscoördinatoren, examinatoren en andere geïnteresseerden. Het doel is om hen bekend te maken met de bestaande wetenschappelijke inzichten als het gaat om effectieve toetsing en feedback. Daarnaast is er specifieke aandacht besteed aan wat studenten in toetsing en feedback belangrijk vinden.

De tool is gratis te gebruiken en bestaat uit losse lessen. Hierbij kunnen gebruikers er ook voor kiezen om alleen specifieke thema’s te bekijken. Er worden thema’s behandeld als Universal Design for Learning, kenmerken van goede feedback en digitale toetsing en feedback. Tot slot wordt een aantal aanbevelingen gedaan om de kwaliteit van toetsing en feedback te verbeteren.