LSR StudierechtenStudierechten Studierechten
Studenten
Ben je een werknemer aan een instelling?Heb je een geschil met jouw instelling?Ben je een MBO-student?HypotheekBen je een scholier?LeningCollegegeldkredietAanvullende beursStudentenreisproduct (OV)StudiefinancieringWettelijk collegegeld en het instellingstariefStudiefinancieringBeurzenCollegegeldZorgverzekeringUitschrijven bij de gemeenteHele studie in het buitenlandStageOude stelselHoe lang recht?Van hbo naar woVan mbo naar hboWat houdt een BSA in?Wat doe ik als ik een negatief BSA heb?Tweedejaars BSAUitgesteld BSAIk word studentAanmelden opleidingStudiekeuzecheckToelatingseisen
Standpunten
AlgemeenActualiteitVisie van het ISOAlgemeenActualiteitVisie van het ISOAlgemeenActualiteitVisie van het ISOAlgemeenActualiteitVisie van het ISOAlgemeenActualiteitVisie van het ISOAlgemeenActualiteitVisie van het ISOAlgemeenActualiteitVisie van het ISOAlgemeenActualiteitVisie van het ISOAlgemeenActualiteitVisie van het ISOAlgemeenActualiteitVisie van het ISOAlgemeenActualiteitVisie van het ISOAlgemeenActualiteitVisie van het ISOAlgemeenActualiteitVisie van het ISOAlgemeenActualiteitVisie van het ISOAlgemeenActualiteitVisie van het ISO
Medezeggenschap
LidorganisatiesDe kwaliteitsafsprakenMethode Begroten en VerantwoordenVeel gestelde vragenLidmaatschap van het ISOMedezeggenschapsmonitorMedezeggenschap in een notendopEen geschil met het instellingsbestuurFAQ centrale radenFAQ decentrale radenDe medezeggenschap
Nieuwsartikelen
De Tweede Kamer roept op tot een landelijk onderzoek naar studentenwelzijn27 jongerenorganisaties sturen brandbrief naar Eerste Kamer om renteverhoging op studieschuldenNU.nl interview met Rob Jetten en Tom van den Brink: ‘renteverhoging niet eerlijk en frustrerend’Toenemende druk op jongeren reden om nu in actie te komenCNV Jongeren en het ISO overhandigen plan om financiële positie studenten te verbeterenOnderzoek: groot aandeel lenende studenten ervaart prestatiedruk en psychische klachten door leenstelselVacature: ISO zoekt nieuwe medewerkers (9 uur per week)Trouw interview: ISO-voorzitters blikken terug op 18 jaar studerenUniversiteiten en hogescholen betrekken studenten onvoldoende bij besteding van basisbeursgeldZwarte dag voor studenten: renteverhoging zorgt voor forse verhoging van studieschuldMedezeggenschapsloket is belangrijke stap richting betere ondersteuning van medezeggenschapMinister: renteverhoging kost student 5000,- euroVacature: ISO zoekt nieuwe medewerker financiële vraagstukkenMinister staat op voor toegankelijkheid, maar haalt de angel er niet uitStudenten dubbel geraakt met PrinsjesdagRenteverhoging op studieschuld raakt schuldengeneratie onevenredig hardISO luidt noodklok: studieschuld maakt hypotheek kansloosVacature: ISO zoekt medewerker creative contentGevolgen leenstelsel funest voor havo-scholieren met ouders in de bijstandStudent gaat er ondanks halvering collegegeld niet op vooruitTwee nieuwe convenantpartners van het ISOStudent in 2018 minder tevreden over internationaliseringISO, LSVb en ESN: Minister vergeet positie van internationale studentPositie van vrije pers op hogescholen en universiteiten zorgwekkendISO steunt WO in actieStudenten lanceren meldpunt stagebegeleidingMedezeggenschappers positiever, maar nog altijd ruimte voor verbeteringStudenten: politiek aan zet om strikte studienorm te verlagenEnquête sociaal leenstelselYoussef El Bouhassani beste docent van Nederland 2018Scholieren, studenten en ondernemersorganisaties: tijd voor echt gelijke kansenStaat van het Onderwijs 2018 vraagt om actieStudentenplatform Nederland Stip nieuwe convenantpartner ISOStudenten centraal bij besteding geld basisbeursZeven op de 10 studenten ervaart prestatiedruk – Actieplan Studentenwelzijn pleit voor integrale aanpakNieuw ISO bestuur: prestatiecultuur vraagt om ademruimteEnquête opleidingscommissies gelanceerdDocent van het Jaar verkiezing op 21 april!ISO vernietigend over halvering collegegeldGerard Schouten uitgeroepen tot Lector van het Jaar 2018Het ISO zoekt nieuwe collega’s!Let op: MijnDUO tijdelijk niet beschikbaarWoede om hoge kosten verplichte toelatingstoetsen studieISO en LSVb lanceren meldpunt studiekeuzecheckGenomineerden Docent van het Jaar 2018 bekendGenomineerden Lector van het Jaar bekendAlgemene Rekenkamer publiceert onderzoek naar medezeggenschapKerstvakantie ISOISO zoekt nieuwe medewerker!Kabinet breekt belofte aan studentenGEZOCHT: projectmedewerker financiële vraagstukkenSymposium Taal CentraalISO launches the Annual International Student SurveyOnderwijs in eigen hand: wensen voor flexibel studerenStudenten feliciteren Ingrid van EngelshovenGezocht: Lector van het Jaar 2017/2018ISO lanceert meldpunt stagebegeleidingStudentvertegenwoordigers 4 TU’s vragen om duidelijkheid bekostigingStudenten zwaar teleurgesteld in onderwijsplannen nieuw kabinetVertrekkend kabinet laat enorm gat onderwijsbegroting achterStudentenbegroting volledig uit balansJongerencoalitie: studenten beter voorbereiden op de arbeidsmarkt!ISO reageert: DUO schendt privacyrechten studentenISO zoekt drie nieuwe collega’sHogescholen en universiteiten blijven onterecht extra studiekosten vragenScholing essentieel voor zorgvuldige invoering Engelstalig onderwijsBasisbeursgeld mag studenten niet door de neus worden geboordAmbitieuze studenten beboetStudenten & promovendi spreken zich uit tegen academische censuurNog steeds weinig mbo’ers naar het hbo: herziening aanvullende beurs nodigISO zoekt nieuwe collegaLSVb en ISO: Universiteiten en hogescholen moeten laten zien hoe ze basisbeursgeld omzetten in onderwijskwaliteit  Medezeggenschap: Waarom is dat belangrijk?Staat van het Onderwijs: wat valt op?Basisbeursgeld leidt niet tot investering in Hoger OnderwijsNieuw ISO-bestuur: kwaliteit hoger onderwijs topprioriteitBijbaan bij het ISO? We zoeken twee nieuwe medewerkers!Marc van Mil (UU) beste docent van NederlandStudenten adviseren aankomende regering: Investeer geld basisbeurs nú in onderwijsISO & Minister trekken samen op tegen extra kostenStudenten buitenspel gezet bij besteding basisbeursgeldStudenten kampen met miljardenschuldDe Student Kiest: Lijsttrekkers roepen studenten op te gaan stemmenISO publiceert Request for Information (RFI) voor monitor medezeggenschapHogescholen en Universiteiten negeren de regels rondom extra bijdrageVijf nominaties landelijke Docent van het Jaar-verkiezing bekendNadja Jungmann (HU) uitgeroepen tot Lector van het JaarStudiekeuze: verdwaald in de jungle van informatieISO zoekt projectmedewerkerISO roept politieke partijen op tot bevriezing collegegeld2 Februari 2017: ISO & OCW organiseren talentonderwijsseminar “Open voor Talent”Docenten strijden om hoogste eer: Docent van het Jaar-verkiezing deadline nadertCDA-jongeren en Studentenorganisaties: “Stop hogere boete bij te laat opzeggen ov-studentenkaart”Universiteiten, hogescholen en studenten willen meer docent per studentWet biedt kansen, maar ambities opleidingscommissies blijven achterISO zoekt nieuw bestuurStudenten klagen meer, maar vinden minderWie wordt Lector van het Jaar?Kamerbrief kwalificering docenten roept op tot professionaliseringKamervragen over psychisch welzijn van studentenISO lanceert handvatten voor reglementen opleidingscommissiesScholieren, Studenten, Decanen en Politiek sturen uitval de laan uitTechnische Studenten bestrijden bioscoopstoel als collegebankOpleidingsaanbod hoger onderwijs toekomstbestendigerPrestatieafspraken: van fabriceren naar lerenStudentenpsychologen: zeer gewaardeerd, onvoldoende gefaciliteerdEmancipatiefunctie hbo onder grote drukHet ISO-inwerkweekend was een succes!ISO zoekt projectmedewerkerStudent hardst getroffen op PrinsjesdagStudentenbonden en inspectie lanceren nieuw kennisplatform opleidingscommissiesStudenten sturen negatief studieadvies in tweede jaar definitief de laan uitDrie op de tien docenten ongekwalificeerd voor de klasKoopkracht Studenten wordt in 2017 het hardst getroffenInkomenspositie van studentenGeen onbegrensde mogelijkheden voor Nederlandse studentenISO zet vraagtekens bij studeren in TurkijePolitiek, studenten, scholieren en decanen openen de aanval op uitvalOnderzoek docentkwaliteit: Goed onderwijs begint bij de docentReactie Jet Bussemaker op onderzoek: ‘Promovendus als docent’Betere medezeggenschap kost meer tijdVeel onduidelijk omtrent ´hoofdlijnen begroting´Zelfportret van opleidingscommissiesTweedejaars krijgt nog steeds bindend studieadviesGezocht: Projectmedewerker m/vStudiekeuzecheck verdient betere invullingISO kiest een nieuw bestuurPromovendi geven een onvoldoende voor de scholing en begeleiding bij het geven van onderwijsISO geeft workshop ‘Docentkwaliteit volgens studenten’Ongelijke kansen voor gelijke talentenOpleidingen vertellen studiekiezers vaak niet het hele verhaalISO op landelijke kennismiddag BKE/SKETweede Kamer omarmt ISO-voorstel over toekomstperspectief opleidingenVisie op macrodoelmatigheid‘Successful European Students’ Convention in Amsterdam’ISO organises European Student ConferenceISO Docent van het Jaar 2016 wint beurs van 50.000 euroISO steunt OV-actie studentenAandacht voor toetsing en feedbackTweede Kamer versterkt positie studentenGa jij de uitdaging van een ISO-bestuursjaar aan?‘Schokkende conclusies in ‘De Monitor’: doelmatigheidschecks opleidingen nodig’Jongerenpartijen CDA en CU en studentenorganisaties doen oproep voor invloed studenten bij benoeming bestuurders‘Studenten willen meer zeggenschap over onderwijs’‘Studenten eisen oplossing minister bij masterselectie’Nieuwjaarsborrel: Proost op een prachtig 2016!Meer dan half miljoen studenten zoeken vertegenwoordigers!Behoud OV-studentenkaart cruciaal voor toegankelijk hoger onderwijsHet belang van een kwalitatief goede docentEindexamenkandidaten slecht bekend met leenstelselDocent van het Jaar Verkiezing op 5 maart 2016EU debate on higher educationISO on tour: investeren in docentkwaliteitVerkiezing Docent van het Jaar 2016Meer flexibiliteit voor studenten in het onderwijs6.6% minder instroom HBO. Grote daling, grote drempel?ISO Bezoek Brussel: informatie halen én brengenEen gemiste kans voor betere medezeggenschap‘Cijfers geen heilige graal tijdens selectie’ISO on tour: een podium voor flexibel onderwijsStudenten met studieschuld verrast door deurwaarderISO inwerkweekendWet versterking bestuurskracht: gemiste kansStrategische agenda: tussen droom en daad Bestuurswissel: onderwijs dat uitdaagt en prikkeltVoorinvesteringen: wat ziet lenende student terug?Studenten en Tweede Kamer bezorgd over leenstelsel-investeringenWat het ISO in 2014 deed: ons jaarverslagInschrijvingen ISO-inwerkweekend open op Kennisplatform MedezeggenschapVerbetering medezeggenschap: taak van minister, bestuurders en medezeggenschap zelfMedezeggenschap positief over houding bestuurders, invloed en scholing kunnen beterGoed gesprek maar blijvende vraagtekens in StudentenkamerSterkere medezeggenschap nodig bij vernieuwd toezichtstelselStudenten uitgenodigd: openbare vergadering met minister BussemakerMeld je aan voor de Dag van de MedezeggenschapTeleurstellende stemmingen Maagdenhuisdebat in Tweede KamerISO ondersteunt roep Leidse student afschaffen rendementsmaatregelenStudenten en minister aan de slag met Europese afsprakenGarantie op onderwijskwaliteit moet blijvenPromoveren én lesgeven dankzij ISO-initiatief ‘Promodoc’Gezocht: Commissieleden European Student ConventionDuidelijkheid onterechte extra kosten voor studentenISO kiest nieuw bestuurStudiebegeleiding moet en kan beterGeen steun voor experiment collegegelddifferentiatieDigitalisering centraal op eerste editie ‘ISO on tour’ISO publiceert onderzoek Blik op de ToekomstSave the date! Dag van de MedezeggenschapDuizenden medezeggenschappers om mening gevraagdLandelijke dialoog medezeggenschap goede maar eerste stapISO faciliteert landelijk dialoog medezeggenschapHO-tour: slotbijeenkomstISO presenteert: #669.975 verschillende studentenMedezeggenschap gaat niet over afvinklijstjesISO onderstreept roep om meer inspraak en minder rendementenDocenten met minister Bussemaker om tafelExperiment Promotiestudent: Geen goed ideeISO lanceert kennisplatform voor medezeggenschap in hoger onderwijsHO-tour: kwaliteitscultuurEssaywedstrijd toekomst hoger onderwijsGeen Sucstress met flexibiliseringLeenstelsel een feit, ondanks grote risico’sStorify Docent van het Jaar verkiezing 2015HO-tour: flexibilisering en digitaliseringISO doet roep om redelijkheid Eerste KamerAlexandru Iosup is Docent van het JaarDe ISO nieuwsbrief van januari 2015 is uitHoe bepaal je je studiekeuze?Informatieavond bestuursjaar bij het ISOVijf nominaties Docent van het Jaar verkiezing bekendISO-framework voor decentrale selectieESU tegen leenstelsel en voor opleidingsaccreditatieBekendmaking Docent van het Jaar hoger onderwijsAan de slag! Jij ook?HO-Tour: instelling van de toekomstISO uit zorgen tijdens leenstelsel protestTweede Kamer akkoord met leenstelselHet leenstelseldebat, the day afterMinister, geef gehoor aan terechte kritiek op leenstelselKamerdebat leenstelsel: komt allenDe nieuwe nieuwsbrief van het ISO is uitISO organiseert ‘Docent van het Jaar’ verkiezingHO-tour: studenten over doorstroom en aansluitingISO organiseert #twitterspreekuur over #leenstelsel #2Kwaliteitsverbetering door prestatieafspraken geen vanzelfsprekendheidColumn HO-tour doorstroomCoalitiepartijen eens met kritiekpunt ISO – DUO loopt achterStudenten hebben oplossing voor inschrijfprobleem tentamensISO VLOGt over leenstelsel #2Notitie ISO rondetafelgesprek 8 oktober 2014Rechten van studenten niet op ordeISO VLOGt over leenstelselMartine Noordegraaf (CHE) lector van het jaar!Inwerkweekend 2014Vier kandidaten Lector van het JaarBussemaker: studiepunten afnemen als rendementsmaatregelDetails leenstelsel eindelijk onthuldDe nieuwe nieuwsbrief van het ISO is uitMinister op HO-tourEuropa neemt onderwijs toch serieusTweede Kamer: huidig accreditatiestelsel werktLeenstelsel uitgesteldGoede studiekeuze in gevaarWie wordt Lector van het Jaar 2014?Leenstelsel? Los eerst deze wir-war op!Filmpjes Digiplus onlineWat vind jij van je studieadviseur?Experiment BSA in tweede jaar misluktBeter onderwijs door internationaliseringDerde nieuwsbrief van het ISO is uitAfgestudeerd? Voorkom een boete!Aan de slag!ISO-bestuur gewisseldISO pleit voor instemmingsrecht op de begrotingDebat WRR-rapport aanleiding voor nieuwe onderwijsambitiesTe weinig aandacht voor onderwijskwaliteitGroeiagenda D66 besteedt aandacht aan toekomst hoger onderwijsHZ University of Applied Sciences nieuw aspirant lidStudentenorganisaties presenteren visie op onderwijskwaliteitOpen gesprek tijdens StudentenkamerPapieren kaartjes verdwijnenGeen steun voor onderzoek naar gevolgen leenstelselDe bal ligt bij de universiteit en studentISO’s Innovatielab met ORAS en VSSD in DelftLeenstelsel-coalitie vs. oppositieDebat leenstelsel overtuigt studenten nietVerantwoording én verbetering door accreditatieVrij reizen, ook in de spitsSchakelprogramma’s OnderwijsinspectieDigiPlus 2014ISO organiseert #twitterspreekuur rond #leenstelselLeenstelsel blijft slechte politieke keuzeJongeren willen gelijke waardering diploma’s en studieresultatenInstellingen aan de slag met internationaliseringLSR ondersteunt studenten Medische HulpverleningKeynote Ruud Nauts op lustrumcongres Studiekeuze123Student de dupe niet nakomen belofte overheidJongerenorganisaties lanceren JongerenkieswijzerStudenten geen goedkope werkkrachtenInternationaal in eigen landWaar we het over hebben als het om toegankelijkheid gaatOv-studentenkaart lijkt geredDigiPlusU-Multirank vergelijkt instellingen en opleidingen wereldwijdVia mbo of de havo naar het hbo?Knopen doorhakkenBlijvende onduidelijkheid rondom studentenreisproductESU: CoSMiCE & BM66ISO kiest een nieuw bestuurISO’s Innovatielab met VeSteEerste nieuwsbrief van het ISO is uitStaat hoger onderwijs reden tot zorgNieuwsbrief over studentenreisproductDenktank InternationaliseringStudents victim of Swiss isolationOnderzoek ministerie zet plannen leenstelsel onder drukCampagnetraining 2014Voorlopig nog geen duidelijkheid over een leenstelselExtra kosten naast collegegeld mogen nietLandelijk Studenten Rechtsbureau zoekt parttime bestuursledenZwartboek van extra kosten naast collegegeld onlineRendement opnieuw boven kwaliteit gesteldExtra kosten voor inschrijving tentamens verbodenLancering Startstuderen.nl een feitIs de toegang tot de pabo beperkt?Nuffic launches Pathfinder for international studentsStartstuderen.nl brengt alle studie-informatie op één plekWat zijn risico’s rondom de studiekeuzecheck?‘Studie in Cijfers’ universiteiten gelanceerdTweede studie niet te betalenWie is verantwoordelijk voor de overgangen in het onderwijs?Gezocht: duidelijkheid over studiefinancieringKwaliteitscultuur boven rendement?Wat de aankomende studenten weten van de nieuwe regelsPraat mee over deeltijdonderwijs!Universiteit, let u even op?Informatieavond over bestuursjaar bij het ISOMeer dan 80 meldingen van extra kostenTerugkomdag 2014Betaal jij meer dan collegegeld?Student betaalt meer dan collegegeldKan ik een klacht indienen?Tijdelijk studentenreisproduct bij verloren of kapotte ov-kaartDichtbij de studentLectoraat zorgt voor kruisbestuivingExcellentie niet financieel belastLeenstelsel masterfase uitgesteldVersterk positieve medezeggenschapscultuurISO luidt noodklok omtrent rechtspositie studentIn drieluik, of toch maar niet?Maatschappelijk signaal tegen bezuiniging op ov-studentenkaartISO geassocieerd lid van Neth-ERStudentenzorgverzekeringGeen overhaaste toelatingseisen aan mbo-doorstroomAccreditatie opleidingen InhollandOp zoek naar het sociale aspectHow to Make it in the NetherlandsCultuuromslag nodig voor medezeggenschapZorgverzekering via ISO en LSVb ‘goedkoopste ooit’Jeugdwerkloosheid daalt, ook door onderwijs?Website voor Associate Degrees gelanceerdMeer geld voor Erasmus+Studiekiezer op zoek naar studiematch tijdens open dagAankomende studenten moeten goed oplettenMarco Snoek is Lector van 2013Experimenteren met excellentieHet ISOAfschaffen basisbeurs en OV-kaart slecht voor hoger onderwijsNominaties Lector van het Jaar bekend!Ondernemen ook tijdens studententijdLidorganisaties verdiepen zich in Den HaagGrote zorgen leenstelsel gericht aan dovemans orenHoger onderwijs moet ook het hemd uittrekkenWie wordt Lector van het Jaar 2013?Medezeggenschap buitenspel in AmsterdamDe wankelende pilaren van het hoger onderwijsHet traject van de OV-studentenkaartWel een akkoord, geen duidelijkheid over leenstelselHet herfst-akkoord: goed nieuws voor hoger onderwijs?ISO op de MasterbeursIs meten weten?Prestatieafspraken hoger onderwijs: ISO en LSVb onderzoeken de effectenGeen toegankelijk hoger onderwijs zonder OV-studentenkaartInwerkweekend 2013Waar komt het geld van het NOA vandaan en waar gaat het heen?265 dagen vol onzekerheidMeerdere wegen leiden naar RomeNationaal onderwijsakkoord: Goochelen met cijfersInwerkweekend (IWW)27 hogescholen gebruiken Studie in CijfersHou jij aan het eind van je geld ook altijd een stuk maand over?Wat mag kwaliteit kosten?Excelleren, ook in het hoger onderwijs!Nederlandse studenten nauwelijks internationaal georiënteerdKIV biedt kansen voor Hoger OnderwijsEuropean Students’ ConventionMinister Bussemaker hoort wel maar luistert nietISO: Stel ook leenstelsel voor de Masterfase uitISO wil harder ingrijpen op hboNationale Studenten Enquête: van groot belang!Goede medezeggenschap is mensenwerkGeef ruimte aan studentenKabinet remt ondernemende studentISO kritisch op plannen BussemakerRegeerakkoord keihard voor studentenAfschaffing basisbeurs vanaf 2014-2015Tweede Kamer kort OV-studentenkaart met twee jaar inEen stap in de goede richting, maar verdere stappen noodzakelijkOpleiding journalistiek Windesheim onder de maatWie betaalt de rekening?Gezamenlijk herstel traject InhollandGenomineerde: Parviz SamimGenomineerde: Michiel KoelinkGenomineerde: Marc van MilRapportage meldlijn stageklachtenToetsing; een vak apartEen kijkje over de schuttingEen visie op aansluiting en doorstroomInternationale stages in het hboOngekend talent: Excellentie in het hboHart voor medezeggenschapStudiekeuzeWeg met de schuttingLeerrechtenStages: lekker belangrijk!Innovatie en Ondernemerschap in het hoger onderwijsLeerrechten planKiezen is een kunstGrensverleggend“Het falen van de MUB”
Pagina's
StagemeldpuntWoordvoerderPrivacyverklaringBestuursjaarDocent van het Jaar VerkiezingE-mail disclaimerInformatie disclaimerGeschiedenisLidorganisatiesVisieContactNieuwsTeamHet ISOHome

Thema's

De kwaliteitsafspraken

Waarom de kwaliteitsafspraken?
Al enkele jaren speelt de discussie over hoe de kwaliteit en toegankelijkheid van het Nederlands hoger onderwijs kan worden gewaarborgd in de huidige tijd. In 2010 publiceerde de Commissie Toekomstbestendig Hoger Onderwijs Stelsel (ook wel bekend als de Commissie Veerman) een advies, waarin werd gesteld dat het essentieel was om te investeren in de kwaliteit en profilering binnen het hoger onderwijs. Om geld vrij te maken voor deze investeringen, is de politieke keuze gemaakt om de basisbeurs voor studenten af te schaffen. Dit is besloten in de Wet Studievoorschot hoger onderwijs uit 2015. In die wet is afgesproken dat de middelen die bespaard worden met deze maatregel (ook wel de studievoorschotmiddelen genoemd) moeten worden geïnvesteerd in de kwaliteit van het hoger onderwijs.
In deze wet werd ook gelijk afgesproken dat de hogescholen en universiteiten dit geld moesten investeren aan de hand van een systeem van kwaliteitsafspraken. Er werd gesteld dat studenten (en het personeel) van hogescholen en universiteiten invloed moesten hebben op hoe er op hun instelling geïnvesteerd moest worden in de onderwijskwaliteit. De medezeggenschap zou instemmingsrecht krijgen op deze kwaliteitsafspraken, via het instemmingsrecht op de hoofdlijnen van de begroting. Toentertijd is het systeem van kwaliteitsafspraken niet verder uitgewerkt. De verdere uitwerking is wat nu in de sectorakkoorden van het Ministerie van OCW met de Vereniging Hogescholen en met de VSNU van 9 april 2018 is vastgelegd.

Wat is er afgesproken?
De afspraken over de kwaliteitsafspraken zijn vrij uitgebreid. De volledige tekst kun je vinden in de sectorakkoorden (link) en een uitgebreidere samenvatting is te vinden in ons informatieboekje. De hoofdpunten uit de afspraken zijn de volgende:
• De kwaliteitsafspraken worden gemaakt binnen de hogescholen en universiteiten;
• De horizontale dialoog binnen instellingen vormt de basis voor de kwaliteitsafspraken;
• De medezeggenschap binnen de instelling heeft instemmingsrecht op het plan voor de besteding van de studievoorschotmiddelen;
• De investeringen moeten binnen de volgende thema’s vallen: intensiever en kleinschalig onderwijs, onderwijsdifferentiatie (waaronder talentontwikkeling), docentkwaliteit, passende en goede onderwijsfaciliteiten, meer en betere begeleiding van studenten en studiesucces (inclusief doorstroom, toegankelijkheid en gelijke kansen);
• In het jaarverslag rapporteren zowel het bestuur als de medezeggenschap over de voortgang, zowel voor wat betreft inhoud als proces;
• De Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO) toetst onafhankelijk de plannen en de realisatie van de plannen;
• Bij de toetsing staat de inspanning centraal, niet de output;
• De plannen worden vooraf getoetst om te zien of ze realistisch en helder zijn én om te zien of de interne stakeholders (waaronder de medezeggenschap) voldoende zijn betrokken;
• In 2022 wordt de realisatie van de plannen getoetst, om te zien of er voldoende voortgang is geboekt en om te zien of de medezeggenschap en andere belanghebbenden voldoende zijn betrokken;
• Wanneer er (na een herkansing) niet voldoende voortgang heeft geboekt of de belanghebbenden niet goed betrokken zijn, wordt een deel van de middelen gekort. Dit deel van de middelen wordt vervolgens beschikbaar gesteld voor Comeniusbeurzen voor docenten van die specifieke instelling, die de beurzen kunnen gebruiken voor projecten op het gebied van onderwijsverbetering en -vernieuwing.

Een grote rol voor de medezeggenschap
De medezeggenschap krijgt binnen dit systeem een grote en verantwoordelijke taak. Zij moet nauw betrokken worden bij het creëren van de plannen en uiteindelijk instemmen en ook gedurende het gehele proces blijft zij nauw betrokken bij de realisatie van de plannen en de verantwoording over de voortgang. Om te zorgen dat de medezeggenschap deze rol volwaardig kan vervullen, is een aantal afspraken gemaakt:
• Hogescholen en universiteiten zullen er zorg voor dragen dat de medezeggenschap goed in staat is de horizontale dialoog te kunnen voeren. Zij zullen de medezeggenschap ondersteunen en faciliteren bij de uitvoering van haar taken. De studentenorganisaties gaan met de VSNU en de Vereniging Hogescholen samen werken aan deze ondersteuning;
• Het ISO, de LSVb, de Vereniging Hogescholen en de VSNU richten samen een landelijk loket op voor vragen over de kwaliteitsafspraken en het ministerie van OCW faciliteert dit;
• Voldoende tijd is een voorwaarde voor het uitvoeren van de medezeggenschapstaken. Grote hogescholen en universiteiten stellen aan studentleden van de centrale medezeggenschap minimaal 8 uur per week beschikbaar. Hogescholen en universiteiten stellen minimaal 4 uur per week beschikbaar. Voor deze normen geldt een pas-toe-of-leg-uitprincipe;
• Om een sectorbreed beeld te geven is afgesproken dat de NVAO in 2020 en in 2022 een landelijk beeld geeft van de voortgang. Deze landelijke beelden zijn ook relevant voor de horizontale dialoog en de medezeggenschap, omdat zij de voortgang binnen de instelling in breder perspectief kunnen zetten.

Informatieboekje kwaliteitsafspraken
Dit is slechts een zeer beknopte samenvatting van de afspraken. Meer uitleg over de aanleiding voor de kwaliteitsafspraken en over de inhoud van de afspraken vind je in ons Informatieboekje kwaliteitsafspraken. Dit boekje is onderaan de pagina als pdf-bestand toegevoegd.

Vragen of opmerkingen?
Het systeem van kwaliteitsafspraken is voor iedereen nieuw. We hopen dat deze pagina en het informatieboekje wat meer duidelijk maken. Mocht je nu op- of aanmerkingen hebben, of wellicht nog met vragen zitten, laat het ons dan vooral weten. Wij willen een zo goed mogelijke ondersteuning bieden in dit nieuwe proces en daarbij zijn alle tips van harte welkom! Je kunt daarvoor contact opnemen per mail via iso@iso.nl of door te bellen naar 030-2302666.

Methode Begroten en Verantwoorden

In het collegejaar 2018-2019 start het ISO met een pilot van de Methode Begroten en Verantwoorden op vier hoger onderwijsinstellingen. De methode Begroten en Verantwoorden is een methode die de medezeggenschap helpt bij het lezen van de begroting van hun instelling en het inhoudelijke gesprek hierover op gang kan brengen.

Wat is de aanleiding van de methode?
De medezeggenschap heeft instemmingsrecht op de hoofdlijnen van de begroting en kan door dit instemmingsrecht goed te gebruiken grote invloed uitoefenen op het beleid van de universiteit. Aanleiding om deze methode nu te introduceren is het akkoord over de kwaliteitsafspraken. Een belangrijk onderdeel van de kwaliteitsafspraken is namelijk het instemmingsrecht van de medezeggenschap op de investering van de studievoorschotmiddelen. De methode kan natuurlijk ook gebruikt worden voor andere thema’s op de begroting dan de kwaliteitsafspraken. De methode Begroten en Verantwoorden is namelijk zo opgezet dat het medezeggenschapsraden in de brede zin kan helpen om het instemmingsrecht op de hoofdlijnen van de begroting op een goede en constructieve manier in te zetten.

Wat is de oorsprong van de methode?
De methode Begroten en Verantwoorden voor het hoger onderwijs vindt zijn oorsprong in de Methode Duisenberg, die vanaf 2013 door de Tweede Kamer wordt gebruikt bij de controle op de begroting en verantwoording van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). Inmiddels wordt de methode ook op de begrotingen van andere ministeries toegepast door de Tweede Kamer. Vanuit de landelijke politiek is deze methode doorgezet naar de gemeente politiek, en de methode wordt nu door steeds meer gemeenteraden toegepast. De methode is in de meeste gevallen erg succesvol gebleken om de informatie- en controlepositie van Tweede Kamerleden en gemeenteraadsleden te verbeteren. Omdat veel medezeggenschappers in het verleden hebben aangegeven dat zij soms moeite hebben met het lezen van de begroting, hoopt het ISO de methode zo aan te passen dat hij ook in het Hoger Onderwijs kan worden ingezet. De methode voorziet op die manier in een behoefte van medezeggenschapsraden om meer grip te krijgen op de financiën van hun instelling.

Wat is het doel van de methode?
De methode Begroten en Verantwoorden is bedoeld voor medezeggenschapsraden en hun bestuurders om meer inzicht te krijgen in de begroting en verantwoording van de investeringen van de onderwijsinstelling. De methode is een handreiking om de informatie- en controlepositie van de medezeggenschap te verbeteren. De methode dient vooral als een manier om het gesprek tussen medezeggenschap en het bestuur op een constructieve wijze te voeren en daadwerkelijk de beleidsimplicaties van de investeringen te kunnen bespreken.

Wanneer komt deze methode beschikbaar voor het HO?
De methode wordt momenteel ontwikkeld en de verwachting is dat deze halverwege het collegejaar ter beschikking komt voor het hoger onderwijs. Zodra hier meer over bekend is zal het ISO dat laten weten.

Medezeggenschapsmonitor

De medezeggenschapsmonitor wordt sinds haar eerste en tweede editie in 2015 en 2016 om de twee jaar uitgevoerd. De monitor brengt de status van de medezeggenschap in het hoger onderwijs in kaart, en probeert eventuele knelpunten naar voren te brengen. Uit het onderzoek van het ISO uit 2013, Goede medezeggenschap is mensenwerk (zie hieronder), werd de wenselijkheid van een cultuuromslag in de medezeggenschap nadrukkelijk aangehaald. Naar aanleiding van de brief van minister Bussemaker heeft het ISO een algemeen kader voor een medezeggenschapsmonitor gepresenteerd. In de medezeggenschapsmonitor wordt daarom naast de status van de medezeggenschap in zijn algemeenheid, ook de beoogde cultuuromslag gemeten. Daarnaast wordt er, bij voldoende respons, een instellingsbenchmark beschikbaar gesteld aan de medezeggenschapsraden.

De medezeggenschapsmonitor wordt in opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, uitgevoerd door het ISO samen met Vereniging van Hogescholen (VH), de Vereniging van Universiteiten (VSNU), het Landelijk Overleg Voorzitters Universitaire Medezeggenschap, de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb), het Landelijk Overleg Fracties (LOF), Vereniging van Medezeggenschapsraden van Hogescholen (VMH) en het Studenten Overleg Medezeggenschap (SOM) uitgevoerd.

De medezeggenschapsmonitor wordt gepresenteerd tijdens de Dag van de Medezeggenschap. Tijdens deze dag wordt naast de presentatie van de onderzoeksresultaten, ook paneldiscussies gevoerd en stellingen besproken. Deze dag is bedoeld om de medezeggenschap in het hoger onderwijs in het zonnetje te zetten, maar ook samen te kijken naar hoe we deze nog meer kunnen verbeteren. Wilt u een beeld krijgen van de vorige edities van de Dag van de Medezeggenschap? Hieronder kunt u verslagen en foto’s bekijken.