LSR StudierechtenStudierechten Studierechten
Studenten
Onderzoek naar online onderwijs.Tante DUO weet raadTijdens je studieNa je studieVraag het Tante DUOCOVID-19 in het hoger onderwijsBSA uitgesteldStudentenmeldpunt COVID-19Financiële compensatieProfileringsfondsMedezeggenschapsverkiezingenInternationale studenten en uitwisselingsstudentenToegankelijkheid onderwijs en mentaal welzijnOnline proctoringInzet van studentenInzet medische studenten in ziekenhuizenVerwijzingenContactHeb je een geschil met jouw instelling?Ben je een MBO-student?HypotheekBen je een scholier?LeningCollegegeldkredietAanvullende beursStudentenreisproduct (OV)StudiefinancieringWettelijk collegegeld en het instellingstariefStudiefinancieringBeurzenCollegegeldZorgverzekeringUitschrijven bij de gemeenteHele studie in het buitenlandStageHoe lang recht?Van hbo naar woVan mbo naar hboWat houdt een BSA in?Wat doe ik als ik een negatief BSA heb?Tweedejaars BSAUitgesteld BSAIk word studentAanmelden opleidingStudiekeuzecheckToelatingseisen
Standpunten
AlgemeenAlgemeenActualiteitVisie van het ISOAlgemeenActualiteitVisie van het ISOAlgemeenActualiteitVisie van het ISOAlgemeenActualiteitVisie van het ISOAlgemeenActualiteitVisie van het ISOAlgemeenActualiteitVisie van het ISOAlgemeenActualiteitVisie van het ISOAlgemeenActualiteitVisie van het ISOAlgemeenActualiteitVisie van het ISOActualiteitVisie van het ISOAlgemeenActualiteitVisie van het ISOAlgemeenActualiteitVisie van het ISOAlgemeenActualiteitVisie van het ISOAlgemeenActualiteitVisie van het ISOAlgemeenActualiteitVisie van het ISOAlgemeenActualiteitCoronaAlgemeenActualiteitVisie van het ISO
Medezeggenschap
LidorganisatiesDe kwaliteitsafsprakenMethode Begroten en VerantwoordenVeel gestelde vragenLidmaatschap van het ISOMedezeggenschapsmonitorMedezeggenschap in een notendopEen geschil met het instellingsbestuurFAQ centrale radenFAQ decentrale radenDe medezeggenschap
Nieuwsartikelen
Studentvriendelijk doorstroomadvies blijft stip op de horizonStudent wordt wederom aan het lijntje gehouden: nog altijd geen duidelijkheid over aankomend collegejaarHet ISO zoekt een nieuwe beleidsmedewerker! ISO presenteert het Studenten Regeerakkoord: studentsucces de norm.  Internationale student het ondergeschoven kind van het hoger onderwijsJessica Zweers Docent van het Jaar 2021Verkiezing Docent van het Jaar 2021: wees erbij op 21 april!Staat van het onderwijs 2021: corona legt gebrek aan aandacht voor student blootInterstedelijk Studenten Overleg: fysiek onderwijs verder uitstellen ondenkbaarNieuw ISO-bestuur: ‘’Student centraal in bijzondere tijden.’’De beeldschermstudent moet nog even wachtenDe beeldschermstudent mag zich eind maart weer melden in de collegebankenVier finalisten strijden om de titel ‘Docent van het Jaar 2021’ISO en LSVb: “Structurele investeringen in hoger onderwijs zijn hard nodig, ook na corona”ISO blij met hart voor studenten in coronadebatStudenten trekken wederom aan het kortste eind: geen zicht op versoepelingen voor het hoger onderwijsISO presenteert op 19 februari: ‘Ervaringen van studenten met onderwijs en toetsen op afstand tijdens Corona’Miljarden, nu echt voor alle studenten: ISO blij met corona compensatieScholieren en studenten zijn klaar met loze beloften op perspectief voor jongerenISO en VSNU: verbetering en vertrouwen met keuze voor instellingsaccreditatieOnderzoek bevestigt: Studenten massaal eenzaam en ontevreden door digitaal onderwijs Minister verlengt financiële compensatie, maar haalt de angel er niet uitKabinet zondert toch examens en tentamens uit voor avondklok: goed nieuws voor studenten en onderwijsinstellingenDe student staat op instortenOnderwijsorganisaties roepen samen op tot uitzondering avondklok voor examens en tentamensNa maanden op je studentenkamer is de rek eruit – Studenten willen bijdragen aan coronaoplossingenStudenten blij met coronacoulance voor het BSAISO zoekt een nieuwe medewerker financiën & evenementen (12 u per week)Universitaire medezeggenschap vraagt gezamenlijk om Corona-coulance voor het BSAStudieresultaten lijken corona door te komen, nu de studenten nogZorgen om studentenwelzijn opnieuw bevestigd: ISO trekt aan de belMedezeggenschap op de goede koers, betrokkenheid blijft een zorgVan eliminatie naar motivatie: ISO komt met alternatieven voor het BSAHet koffertje voor studenten is wederom leegInterview Studentsucces David-Jan Middelkoop en Eline van der MeulenInterview Studentsucces Florian Brunner-SchwerInterview Studentsucces Mignon van VorselenInterview Studentsucces Ashley van DrielStudentenorganisaties roepen op tot extra aandacht voor aankomende studenten met #operatiezachtelandingStudentenorganisaties openen meldpunt voor reiskosten zomerstages en zomerlesJohanna Höffken beste Docent van het Jaar 2020Finalisten Docent van het Jaar verkiezing bekend!54.000 studenten studieachterstand door coronaKamer ontevreden over studievouchersCoalitie-Y eist een plek aan tafel rondom regeringsbeleid jongerenISO-Publicatie: Inventarisatie kwaliteitsafsprakenMinister van Engelshoven ondersteunt studenten in coronacrisisStudentenorganisatie: CPB-rapport stelt niet gerustInternationale studenten extra in de knel door coronacrisisBrief jongerenorganisaties over online proctoringStudenten worden hard geraakt in komende recessieKabinet vergeet studenten in de financiële steunmaatregelenNieuw ISO bestuur: “Inkomenspositie is de basis voor studentsucces”Rechten bij studievertragingBindend studieadvies wordt uitgesteldStudentenmeldpunt COVID-19COVID-19 in het hoger onderwijsDenk mee over de Nationale Studentenenquête (NSE)Middeninkomens hardst geraakt door leenstelselOnderwijsorganisaties willen schotten doorbrekenTerugkomdag AccreditatieISO zoekt fulltime ondersteuning!Geen houdbaar hoger onderwijs zonder extra investeringenStudentenorganisatie ISO luidt noodklok over studentenstressKoopkracht studenten blijft dalenCompensatie leenstelselstudenten laat op zich wachtenDenktank studiesuccesHoger onderwijs snakt naar investering maar het kabinet laat sector in de kouPvdA, GroenLinks en ChristenUnie sluiten coalitie met jongerenorganisatiesSER jongerenplatform: leenstelsel zorgt voor onzekerheidISO verontrust door daling aantal studenten dat op kamers gaatDoor BSA blijft rendementsdenken bestaanToekomst Nationale Studenten Enquête onzekerSchuldverklaring DUO schendt belofte sociaal leenstelselHet ISO groeit verder IMS en UCSRN versterken ISO-convenant van samenwerkende studentenorganisatiesEnquête toont grote barrières voor internationale studentenMaandenlange kritiek laat verhoging rente op studieschulden stranden, grote overwinning voor studenten75 scholieren sturen persoonlijke brief aan 75 Eerste Kamerleden om renteverhoging op studieschuldenRIVM-onderzoek naar mentale druk studenten is beneden alle verwachtingenRenteverhoging op studieschuld in strijd met internationaal onderwijsrechtReactie op advies van Rijn: overwegend positief, bezorgd over mogelijke toename selectieISO presenteert eigen Strategische Agenda aan minister van Engelshoven (OCW): faciliteer ambitie studentDit is het ISO café, alles over studenten en hoger onderwijs!Calvin Rans beste docent van het jaar 2019Staat van het Onderwijs 2019: studiesucces student onder drukNieuw ISO-bestuur: ”Geef student ruimte”In gesprek over de Europese Parlementsverkiezingen en hoger onderwijsDe Tweede Kamer roept op tot een landelijk onderzoek naar studentenwelzijn27 jongerenorganisaties sturen brandbrief naar Eerste Kamer om renteverhoging op studieschuldenNU.nl interview met Rob Jetten en Tom van den Brink: ‘renteverhoging niet eerlijk en frustrerend’Toenemende druk op jongeren reden om nu in actie te komenCNV Jongeren en het ISO overhandigen plan om financiële positie studenten te verbeterenOnderzoek: groot aandeel lenende studenten ervaart prestatiedruk en psychische klachten door leenstelselVacature: ISO zoekt nieuwe medewerkers (9 uur per week)Trouw interview: ISO-voorzitters blikken terug op 18 jaar studerenUniversiteiten en hogescholen betrekken studenten onvoldoende bij besteding van basisbeursgeldZwarte dag voor studenten: renteverhoging zorgt voor forse verhoging van studieschuldMedezeggenschapsloket is belangrijke stap richting betere ondersteuning van medezeggenschapMinister: renteverhoging kost student 5000,- euroVacature: ISO zoekt nieuwe medewerker financiële vraagstukkenMinister staat op voor toegankelijkheid, maar haalt de angel er niet uitStudenten dubbel geraakt met PrinsjesdagRenteverhoging op studieschuld raakt schuldengeneratie onevenredig hardISO luidt noodklok: studieschuld maakt hypotheek kansloosVacature: ISO zoekt medewerker creative contentGevolgen leenstelsel funest voor havo-scholieren met ouders in de bijstandStudent gaat er ondanks halvering collegegeld niet op vooruitTwee nieuwe convenantpartners van het ISOStudent in 2018 minder tevreden over internationaliseringISO, LSVb en ESN: Minister vergeet positie van internationale studentPositie van vrije pers op hogescholen en universiteiten zorgwekkendISO steunt WO in actieStudenten lanceren meldpunt stagebegeleidingMedezeggenschappers positiever, maar nog altijd ruimte voor verbeteringStudenten: politiek aan zet om strikte studienorm te verlagenEnquête sociaal leenstelselYoussef El Bouhassani beste docent van Nederland 2018Scholieren, studenten en ondernemersorganisaties: tijd voor echt gelijke kansenStaat van het Onderwijs 2018 vraagt om actieStudentenplatform Nederland Stip nieuwe convenantpartner ISOStudenten centraal bij besteding geld basisbeursZeven op de 10 studenten ervaart prestatiedruk – Actieplan Studentenwelzijn pleit voor integrale aanpakNieuw ISO bestuur: prestatiecultuur vraagt om ademruimteEnquête opleidingscommissies gelanceerdDocent van het Jaar verkiezing op 21 april!ISO vernietigend over halvering collegegeldGerard Schouten uitgeroepen tot Lector van het Jaar 2018Het ISO zoekt nieuwe collega’s!Let op: MijnDUO tijdelijk niet beschikbaarWoede om hoge kosten verplichte toelatingstoetsen studieISO en LSVb lanceren meldpunt studiekeuzecheckGenomineerden Docent van het Jaar 2018 bekendGenomineerden Lector van het Jaar bekendAlgemene Rekenkamer publiceert onderzoek naar medezeggenschapKerstvakantie ISOISO zoekt nieuwe medewerker!Kabinet breekt belofte aan studentenGEZOCHT: projectmedewerker financiële vraagstukkenSymposium Taal CentraalISO launches the Annual International Student SurveyOnderwijs in eigen hand: wensen voor flexibel studerenStudenten feliciteren Ingrid van EngelshovenGezocht: Lector van het Jaar 2017/2018ISO lanceert meldpunt stagebegeleidingStudentvertegenwoordigers 4 TU’s vragen om duidelijkheid bekostigingStudenten zwaar teleurgesteld in onderwijsplannen nieuw kabinetVertrekkend kabinet laat enorm gat onderwijsbegroting achterStudentenbegroting volledig uit balansJongerencoalitie: studenten beter voorbereiden op de arbeidsmarkt!ISO reageert: DUO schendt privacyrechten studentenISO zoekt drie nieuwe collega’sHogescholen en universiteiten blijven onterecht extra studiekosten vragenScholing essentieel voor zorgvuldige invoering Engelstalig onderwijsBasisbeursgeld mag studenten niet door de neus worden geboordAmbitieuze studenten beboetStudenten & promovendi spreken zich uit tegen academische censuurNog steeds weinig mbo’ers naar het hbo: herziening aanvullende beurs nodigISO zoekt nieuwe collegaLSVb en ISO: Universiteiten en hogescholen moeten laten zien hoe ze basisbeursgeld omzetten in onderwijskwaliteit  Medezeggenschap: Waarom is dat belangrijk?Staat van het Onderwijs: wat valt op?Basisbeursgeld leidt niet tot investering in Hoger OnderwijsNieuw ISO-bestuur: kwaliteit hoger onderwijs topprioriteitBijbaan bij het ISO? We zoeken twee nieuwe medewerkers!Marc van Mil (UU) beste docent van NederlandStudenten adviseren aankomende regering: Investeer geld basisbeurs nú in onderwijsISO & Minister trekken samen op tegen extra kostenStudenten buitenspel gezet bij besteding basisbeursgeldStudenten kampen met miljardenschuldDe Student Kiest: Lijsttrekkers roepen studenten op te gaan stemmenISO publiceert Request for Information (RFI) voor monitor medezeggenschapHogescholen en Universiteiten negeren de regels rondom extra bijdrageVijf nominaties landelijke Docent van het Jaar-verkiezing bekendNadja Jungmann (HU) uitgeroepen tot Lector van het JaarStudiekeuze: verdwaald in de jungle van informatieISO zoekt projectmedewerkerISO roept politieke partijen op tot bevriezing collegegeld2 Februari 2017: ISO & OCW organiseren talentonderwijsseminar “Open voor Talent”Docenten strijden om hoogste eer: Docent van het Jaar-verkiezing deadline nadertCDA-jongeren en Studentenorganisaties: “Stop hogere boete bij te laat opzeggen ov-studentenkaart”Universiteiten, hogescholen en studenten willen meer docent per studentWet biedt kansen, maar ambities opleidingscommissies blijven achterISO zoekt nieuw bestuurStudenten klagen meer, maar vinden minderWie wordt Lector van het Jaar?Kamerbrief kwalificering docenten roept op tot professionaliseringKamervragen over psychisch welzijn van studentenISO lanceert handvatten voor reglementen opleidingscommissiesScholieren, Studenten, Decanen en Politiek sturen uitval de laan uitTechnische Studenten bestrijden bioscoopstoel als collegebankOpleidingsaanbod hoger onderwijs toekomstbestendigerPrestatieafspraken: van fabriceren naar lerenStudentenpsychologen: zeer gewaardeerd, onvoldoende gefaciliteerdEmancipatiefunctie hbo onder grote drukHet ISO-inwerkweekend was een succes!ISO zoekt projectmedewerkerStudent hardst getroffen op PrinsjesdagStudentenbonden en inspectie lanceren nieuw kennisplatform opleidingscommissiesStudenten sturen negatief studieadvies in tweede jaar definitief de laan uitDrie op de tien docenten ongekwalificeerd voor de klasKoopkracht Studenten wordt in 2017 het hardst getroffenInkomenspositie van studentenGeen onbegrensde mogelijkheden voor Nederlandse studentenISO zet vraagtekens bij studeren in TurkijePolitiek, studenten, scholieren en decanen openen de aanval op uitvalOnderzoek docentkwaliteit: Goed onderwijs begint bij de docentReactie Jet Bussemaker op onderzoek: ‘Promovendus als docent’Betere medezeggenschap kost meer tijdVeel onduidelijk omtrent ´hoofdlijnen begroting´Zelfportret van opleidingscommissiesTweedejaars krijgt nog steeds bindend studieadviesGezocht: Projectmedewerker m/vStudiekeuzecheck verdient betere invullingISO kiest een nieuw bestuurPromovendi geven een onvoldoende voor de scholing en begeleiding bij het geven van onderwijsISO geeft workshop ‘Docentkwaliteit volgens studenten’Ongelijke kansen voor gelijke talentenOpleidingen vertellen studiekiezers vaak niet het hele verhaalISO op landelijke kennismiddag BKE/SKETweede Kamer omarmt ISO-voorstel over toekomstperspectief opleidingenVisie op macrodoelmatigheid‘Successful European Students’ Convention in Amsterdam’ISO organises European Student ConferenceISO Docent van het Jaar 2016 wint beurs van 50.000 euroISO steunt OV-actie studentenAandacht voor toetsing en feedbackTweede Kamer versterkt positie studentenGa jij de uitdaging van een ISO-bestuursjaar aan?‘Schokkende conclusies in ‘De Monitor’: doelmatigheidschecks opleidingen nodig’Jongerenpartijen CDA en CU en studentenorganisaties doen oproep voor invloed studenten bij benoeming bestuurders‘Studenten willen meer zeggenschap over onderwijs’‘Studenten eisen oplossing minister bij masterselectie’Nieuwjaarsborrel: Proost op een prachtig 2016!Meer dan half miljoen studenten zoeken vertegenwoordigers!Behoud OV-studentenkaart cruciaal voor toegankelijk hoger onderwijsHet belang van een kwalitatief goede docentEindexamenkandidaten slecht bekend met leenstelselDocent van het Jaar Verkiezing op 5 maart 2016EU debate on higher educationISO on tour: investeren in docentkwaliteitVerkiezing Docent van het Jaar 2016Meer flexibiliteit voor studenten in het onderwijs6.6% minder instroom HBO. Grote daling, grote drempel?ISO Bezoek Brussel: informatie halen én brengenEen gemiste kans voor betere medezeggenschap‘Cijfers geen heilige graal tijdens selectie’ISO on tour: een podium voor flexibel onderwijsStudenten met studieschuld verrast door deurwaarderISO inwerkweekendWet versterking bestuurskracht: gemiste kansStrategische agenda: tussen droom en daad Bestuurswissel: onderwijs dat uitdaagt en prikkeltVoorinvesteringen: wat ziet lenende student terug?Studenten en Tweede Kamer bezorgd over leenstelsel-investeringenWat het ISO in 2014 deed: ons jaarverslagInschrijvingen ISO-inwerkweekend open op Kennisplatform MedezeggenschapVerbetering medezeggenschap: taak van minister, bestuurders en medezeggenschap zelfMedezeggenschap positief over houding bestuurders, invloed en scholing kunnen beterGoed gesprek maar blijvende vraagtekens in StudentenkamerSterkere medezeggenschap nodig bij vernieuwd toezichtstelselStudenten uitgenodigd: openbare vergadering met minister BussemakerMeld je aan voor de Dag van de MedezeggenschapTeleurstellende stemmingen Maagdenhuisdebat in Tweede KamerISO ondersteunt roep Leidse student afschaffen rendementsmaatregelenStudenten en minister aan de slag met Europese afsprakenGarantie op onderwijskwaliteit moet blijvenPromoveren én lesgeven dankzij ISO-initiatief ‘Promodoc’Gezocht: Commissieleden European Student ConventionDuidelijkheid onterechte extra kosten voor studentenISO kiest nieuw bestuurStudiebegeleiding moet en kan beterGeen steun voor experiment collegegelddifferentiatieDigitalisering centraal op eerste editie ‘ISO on tour’ISO publiceert onderzoek Blik op de ToekomstSave the date! Dag van de MedezeggenschapDuizenden medezeggenschappers om mening gevraagdLandelijke dialoog medezeggenschap goede maar eerste stapISO faciliteert landelijk dialoog medezeggenschapHO-tour: slotbijeenkomstISO presenteert: #669.975 verschillende studentenMedezeggenschap gaat niet over afvinklijstjesISO onderstreept roep om meer inspraak en minder rendementenDocenten met minister Bussemaker om tafelExperiment Promotiestudent: Geen goed ideeISO lanceert kennisplatform voor medezeggenschap in hoger onderwijsHO-tour: kwaliteitscultuurEssaywedstrijd toekomst hoger onderwijsGeen Sucstress met flexibiliseringLeenstelsel een feit, ondanks grote risico’sStorify Docent van het Jaar verkiezing 2015HO-tour: flexibilisering en digitaliseringISO doet roep om redelijkheid Eerste KamerAlexandru Iosup is Docent van het JaarDe ISO nieuwsbrief van januari 2015 is uitHoe bepaal je je studiekeuze?Informatieavond bestuursjaar bij het ISOVijf nominaties Docent van het Jaar verkiezing bekendISO-framework voor decentrale selectieESU tegen leenstelsel en voor opleidingsaccreditatieBekendmaking Docent van het Jaar hoger onderwijsAan de slag! Jij ook?HO-Tour: instelling van de toekomstISO uit zorgen tijdens leenstelsel protestTweede Kamer akkoord met leenstelselHet leenstelseldebat, the day afterMinister, geef gehoor aan terechte kritiek op leenstelselKamerdebat leenstelsel: komt allenDe nieuwe nieuwsbrief van het ISO is uitISO organiseert ‘Docent van het Jaar’ verkiezingHO-tour: studenten over doorstroom en aansluitingISO organiseert #twitterspreekuur over #leenstelsel #2Kwaliteitsverbetering door prestatieafspraken geen vanzelfsprekendheidColumn HO-tour doorstroomCoalitiepartijen eens met kritiekpunt ISO – DUO loopt achterStudenten hebben oplossing voor inschrijfprobleem tentamensISO VLOGt over leenstelsel #2Notitie ISO rondetafelgesprek 8 oktober 2014Rechten van studenten niet op ordeISO VLOGt over leenstelselMartine Noordegraaf (CHE) lector van het jaar!Inwerkweekend 2014Vier kandidaten Lector van het JaarBussemaker: studiepunten afnemen als rendementsmaatregelDetails leenstelsel eindelijk onthuldDe nieuwe nieuwsbrief van het ISO is uitMinister op HO-tourEuropa neemt onderwijs toch serieusTweede Kamer: huidig accreditatiestelsel werktLeenstelsel uitgesteldGoede studiekeuze in gevaarWie wordt Lector van het Jaar 2014?Leenstelsel? Los eerst deze wir-war op!Filmpjes Digiplus onlineWat vind jij van je studieadviseur?Experiment BSA in tweede jaar misluktBeter onderwijs door internationaliseringDerde nieuwsbrief van het ISO is uitAfgestudeerd? Voorkom een boete!Aan de slag!ISO-bestuur gewisseldISO pleit voor instemmingsrecht op de begrotingDebat WRR-rapport aanleiding voor nieuwe onderwijsambitiesTe weinig aandacht voor onderwijskwaliteitGroeiagenda D66 besteedt aandacht aan toekomst hoger onderwijsHZ University of Applied Sciences nieuw aspirant lidStudentenorganisaties presenteren visie op onderwijskwaliteitOpen gesprek tijdens StudentenkamerPapieren kaartjes verdwijnenGeen steun voor onderzoek naar gevolgen leenstelselDe bal ligt bij de universiteit en studentISO’s Innovatielab met ORAS en VSSD in DelftLeenstelsel-coalitie vs. oppositieDebat leenstelsel overtuigt studenten nietVerantwoording én verbetering door accreditatieVrij reizen, ook in de spitsSchakelprogramma’s OnderwijsinspectieDigiPlus 2014ISO organiseert #twitterspreekuur rond #leenstelselLeenstelsel blijft slechte politieke keuzeJongeren willen gelijke waardering diploma’s en studieresultatenInstellingen aan de slag met internationaliseringLSR ondersteunt studenten Medische HulpverleningKeynote Ruud Nauts op lustrumcongres Studiekeuze123Student de dupe niet nakomen belofte overheidJongerenorganisaties lanceren JongerenkieswijzerStudenten geen goedkope werkkrachtenInternationaal in eigen landWaar we het over hebben als het om toegankelijkheid gaatOv-studentenkaart lijkt geredDigiPlusU-Multirank vergelijkt instellingen en opleidingen wereldwijdVia mbo of de havo naar het hbo?Knopen doorhakkenBlijvende onduidelijkheid rondom studentenreisproductESU: CoSMiCE & BM66ISO kiest een nieuw bestuurISO’s Innovatielab met VeSteEerste nieuwsbrief van het ISO is uitStaat hoger onderwijs reden tot zorgNieuwsbrief over studentenreisproductDenktank InternationaliseringStudents victim of Swiss isolationOnderzoek ministerie zet plannen leenstelsel onder drukCampagnetraining 2014Voorlopig nog geen duidelijkheid over een leenstelselExtra kosten naast collegegeld mogen nietLandelijk Studenten Rechtsbureau zoekt parttime bestuursledenZwartboek van extra kosten naast collegegeld onlineRendement opnieuw boven kwaliteit gesteldExtra kosten voor inschrijving tentamens verbodenLancering Startstuderen.nl een feitIs de toegang tot de pabo beperkt?Nuffic launches Pathfinder for international studentsStartstuderen.nl brengt alle studie-informatie op één plekWat zijn risico’s rondom de studiekeuzecheck?‘Studie in Cijfers’ universiteiten gelanceerdTweede studie niet te betalenWie is verantwoordelijk voor de overgangen in het onderwijs?Gezocht: duidelijkheid over studiefinancieringKwaliteitscultuur boven rendement?Wat de aankomende studenten weten van de nieuwe regelsPraat mee over deeltijdonderwijs!Universiteit, let u even op?Informatieavond over bestuursjaar bij het ISOMeer dan 80 meldingen van extra kostenTerugkomdag 2014Betaal jij meer dan collegegeld?Student betaalt meer dan collegegeldKan ik een klacht indienen?Tijdelijk studentenreisproduct bij verloren of kapotte ov-kaartDichtbij de studentLectoraat zorgt voor kruisbestuivingExcellentie niet financieel belastLeenstelsel masterfase uitgesteldVersterk positieve medezeggenschapscultuurISO luidt noodklok omtrent rechtspositie studentIn drieluik, of toch maar niet?Maatschappelijk signaal tegen bezuiniging op ov-studentenkaartISO geassocieerd lid van Neth-ERStudentenzorgverzekeringGeen overhaaste toelatingseisen aan mbo-doorstroomAccreditatie opleidingen InhollandOp zoek naar het sociale aspectHow to Make it in the NetherlandsCultuuromslag nodig voor medezeggenschapZorgverzekering via ISO en LSVb ‘goedkoopste ooit’Jeugdwerkloosheid daalt, ook door onderwijs?Website voor Associate Degrees gelanceerdMeer geld voor Erasmus+Studiekiezer op zoek naar studiematch tijdens open dagAankomende studenten moeten goed oplettenMarco Snoek is Lector van 2013Experimenteren met excellentieHet ISOAfschaffen basisbeurs en OV-kaart slecht voor hoger onderwijsNominaties Lector van het Jaar bekend!Ondernemen ook tijdens studententijdLidorganisaties verdiepen zich in Den HaagGrote zorgen leenstelsel gericht aan dovemans orenHoger onderwijs moet ook het hemd uittrekkenWie wordt Lector van het Jaar 2013?Medezeggenschap buitenspel in AmsterdamDe wankelende pilaren van het hoger onderwijsHet traject van de OV-studentenkaartWel een akkoord, geen duidelijkheid over leenstelselHet herfst-akkoord: goed nieuws voor hoger onderwijs?ISO op de MasterbeursIs meten weten?Prestatieafspraken hoger onderwijs: ISO en LSVb onderzoeken de effectenGeen toegankelijk hoger onderwijs zonder OV-studentenkaartInwerkweekend 2013Waar komt het geld van het NOA vandaan en waar gaat het heen?265 dagen vol onzekerheidMeerdere wegen leiden naar RomeNationaal onderwijsakkoord: Goochelen met cijfersInwerkweekend (IWW)27 hogescholen gebruiken Studie in CijfersHou jij aan het eind van je geld ook altijd een stuk maand over?Wat mag kwaliteit kosten?Excelleren, ook in het hoger onderwijs!Nederlandse studenten nauwelijks internationaal georiënteerdKIV biedt kansen voor Hoger OnderwijsEuropean Students’ ConventionMinister Bussemaker hoort wel maar luistert nietISO: Stel ook leenstelsel voor de Masterfase uitISO wil harder ingrijpen op hboNationale Studenten Enquête: van groot belang!Goede medezeggenschap is mensenwerkGeef ruimte aan studentenKabinet remt ondernemende studentISO kritisch op plannen BussemakerRegeerakkoord keihard voor studentenAfschaffing basisbeurs vanaf 2014-2015Tweede Kamer kort OV-studentenkaart met twee jaar inEen stap in de goede richting, maar verdere stappen noodzakelijkOpleiding journalistiek Windesheim onder de maatWie betaalt de rekening?Gezamenlijk herstel traject InhollandGenomineerde: Parviz SamimGenomineerde: Michiel KoelinkGenomineerde: Marc van MilRapportage meldlijn stageklachtenToetsing; een vak apartEen kijkje over de schuttingEen visie op aansluiting en doorstroomInternationale stages in het hboOngekend talent: Excellentie in het hboHart voor medezeggenschapStudiekeuzeWeg met de schuttingLeerrechtenStages: lekker belangrijk!Innovatie en Ondernemerschap in het hoger onderwijsLeerrechten planKiezen is een kunstGrensverleggend“Het falen van de MUB”
Pagina's
FactuurPresentatie Studenten RegeerakkoordISO studentikeusaanmelden HBOFESTISO kerstbabbelVraag en AntwoordJobsISO bestuurswisselcoronaVacature is gesloten.AISSConvenant partnersISO for international studentsStagemeldpuntWoordvoerderPrivacyverklaringBestuursjaarDocent van het Jaar VerkiezingE-mail disclaimerInformatie disclaimerGeschiedenisLidorganisatiesVisieContactNieuwsTeamHet ISOHome

Nieuwsbericht

Interview Studentsucces David-Jan Middelkoop en Eline van der Meulen

31 augustus 2020

David-Jan Middelkoop (20) is derdejaars Rechtenstudent aan de Universiteit Utrecht en is lid van een studenten- en studievereniging. Eline van der Meulen (26) heeft Gezondheidswetenschappen en Biomedische Wetenschappen gestudeerd aan de Vrije Universiteit (VU) Amsterdam. Beiden zijn lid van het Jongerenpanel Zorg en Perspectief (ZeP, sinds 1 juli 2020 stichting JongPIT) dat zich inzet voor de 1,3 miljoen jongeren in Nederland met een chronische aandoening. David-Jan en Eline zijn gebaat bij meer hulp en persoonlijke aandacht tijdens hun studie vanwege hun  functiebeperking. Ze voelen zich succesvol op het moment dat ze op een normale manier kunnen studeren zonder al te veel problemen.

Waarom zijn jullie deze studie gaan doen?

David-Jan: In de vijfde klas heb ik een juridische stage gevolgd. Toen is mijn interesse aangewakkerd. Daarnaast vind ik het maatschappelijke aspect van Rechten ook heel interessant. Naar aanleiding van een open dag werd ik uiteindelijk echt enthousiast.

Eline: Ik wilde vroeger heel graag geneeskunde studeren, maar toen werd ik drie keer uitgeloot via decentrale selectie. Toen ben ik op zoek gegaan naar iets anders dat wel met gezondheid te maken heeft en waarmee ik iets kon betekenen voor andere mensen. Uiteindelijk  ben ik heel blij met deze keuze. Ik hoop hiermee op een langere termijn en op een grotere schaal mensen te kunnen helpen in de gezondheidszorg.

Hoe zouden jullie je studententijd omschrijven?

David-Jan: Ik zit bij een studentenvereniging en een studievereniging en ik doe ook aan zaalvoetbal, dus daar houd ik me graag mee bezig. Maar mijn studie is wel het belangrijkste doel, daarvoor ben ik ook naar Utrecht gekomen. Ik heb het geluk gehad dat ik op de middelbare school veel begeleiding heb gekregen vanwege operaties die ik destijds had. Dat heeft voor mij een fijne basis gelegd voordat ik begon met studeren en daar heb ik de eerste paar jaar van mijn studie zeker profijt van gehad.

Eline: Voor mij was studeren wel echt topprioriteit, omdat ik chronisch ziek ben. Ik had ook een studie met veel aanwezigheidsplicht, practica en hoge eisen. Omdat ik beperkt ben in energie en vaak naar het ziekenhuis moest, kon ik me alleen op fulltime studeren richten. Het voelde voor mij (in vergelijking met medestudenten) bovendien nóg belangrijker om al mijn tentamens zonder veel vertraging te behalen omdat ik geen energie over had om buiten mijn studie een goed cv op te bouwen. Het is voor een werkgever namelijk vaak niet aantrekkelijk om iemand met chronische aandoeningen in dienst te nemen als er ook een medestudent solliciteert zonder gezondheidsproblemen en mét een uitgebreid cv. Voor mij was studeren dus wel zwaar als ik het vergelijk met studenten van mijn leeftijd. Ik heb veel aanpassingen nodig gehad en daar ging veel energie in zitten, terwijl ik het niveau wel aankon. Toen ik eenmaal bij het Jongerenpanel ZeP kwam, zag ik dat er veel meer jongeren zoals ik zijn en dat het niet voor iedereen vanzelfsprekend is om een studie te halen.

Waar lopen jullie tegenaan in je studie?

Eline: Ik heb op jonge leeftijd een zeldzame vorm van leukemie gehad. Ik ben daar gelukkig van genezen, maar ik heb wel te maken met de late effecten die de behandeling heeft veroorzaakt, waardoor ik veel gezondheidsklachten ervaar. In het dagelijks leven heb ik vooral veel te maken met vermoeidheid, chronische pijn en moet ik geregeld naar het ziekenhuis voor behandelingen of therapie. Dat is voor mij de belangrijkste reden geweest om deze studie te doen, om ook aan de andere kant van het bed te kunnen staan en anderen te
helpen.

Toen ik naar de universiteit kwam, viel ik een beetje in een zwart gat. Mijn studieadviseur had niet zo veel kennis over wat er mogelijk was en zij kon mij niet goed vertellen waar ik bijvoorbeeld recht op had. Daardoor liep ik tegen problemen aan zoals aanwezigheidsplicht. Ik heb erg vaak aanvragen moeten doen bij de examencommissie en persoonlijk met docenten moeten mailen om mijn studie te kunnen halen. Wat ik vooral miste was goede informatievoorziening. Dat heeft me veel energie gekost, terwijl ik door mijn ziekte al weinig energie heb. Het zou mij enorm geholpen  hebben als ik daarin meer ondersteund was en de informatievoorziening op orde was. Er was op de universiteit vaak vrij weinig mogelijkheid tot aanpassingen aan mijn specifieke persoonlijke situatie.

David-Jan: Ik heb een spierziekte, waardoor sommige spieren niet of voor 50% werken. Hierdoor heb ik maar voor 50% kracht. Tijdens mijn periode op de middelbare school heb ik daarvoor ook veel operaties gehad, waardoor bepaalde problemen wel verholpen zijn. Op de middelbare school had ik een ambulant begeleider, maar op de universiteit niet meer. Daardoor was hulp krijgen vaak lastiger, vooral in het eerste jaar. Ik moest vaak zelf actief vragen om speciale voorzieningen. Na mijn eerste jaar ging dat gelukkig beter en gebeurde er veel automatisch. Na verschillende operaties en fysiotherapie heb ik overigens wel kracht teruggekregen en SSH (de studentenhuisvestingsorganisatie, red.) heeft mij uiteindelijk op een voorrangslijst gezet en een toegankelijke kamer aangeboden. Dat was wel een overwinning.

Hoe gingen jullie om met deze beperkingen?

Eline: Uiteindelijk ben ik zelf het initiatief gaan nemen om per vak de docent te mailen en in te lichten. Vaak kreeg ik dan wel begrip en was er ook een boel wél mogelijk, bijvoorbeeld dat ik meer werkgroepen mocht missen of een alternatieve opdracht kon doen. Ik heb wel twee jaar vertraging opgelopen omdat ik een aantal keer geopereerd ben tijdens mijn studie. Er was gelukkig een decaan die informatie kon geven over het financiële aspect van langer studeren, maar omdat mijn opleiding vrij klein en nieuw was, merkte ik dat mijn studieadviseur me niet goed kon helpen. Ik had ook heel erg het idee dat ik de enige was, terwijl achteraf bleek dat er meer studenten chronisch ziek waren of een soortgelijke situatie zoals ik hadden. Het is zonde dat ik dat niet eerder wist. Ik praat ook best wel makkelijk over mijn medisch dossier, maar er zijn ook veel studenten die daar natuurlijk liever niet over praten en zelf aan de bel trekken, of niet eens weten dat ze hulp kunnen krijgen. Het is dus niet vanzelfsprekend dat je je studie haalt, ondanks dat je wel slim genoeg bent. Daardoor bestaat toch de kans dat je al snel het gevoel krijgt dat je ‘faalt’ in je studie.

David-Jan: Dat herken ik ook. Op de universiteit moet ik zelf uitzoeken hoe zaken geregeld zijn en zelf naar de studieadviseur stappen. Er wordt wel gekeken naar de mogelijkheden, ik heb bijvoorbeeld extra tijd bij mijn tentamens. De bereikbaarheid van gebouwen is soms een probleem, zeker in het centrum. Bij het maken van roosters wordt daar weinig rekening mee gehouden, ook al heb ik dat aangegeven bij mijn intakegesprek in het begin. Dus je moet echt per vak zelf de aanpassingen regelen.

Wat zou helpen in jullie situatie?

David-Jan: Een meer persoonlijke benadering zou heel erg helpen. Het zou ook goed zijn als er een betere overdracht zou bestaan tussen de middelbare school en de universiteit. Zodra je op de universiteit komt, moet je in principe helemaal opnieuw beginnen, terwijl jij en de middelbare school (tot op zekere hoogte) wel goed weet wat je nodig hebt en waar je tegenaan loopt.

Eline: Het onderwijs beter inrichten op de manier waarop het voor jou aansluit. Iedere keer opnieuw beginnen kost veel energie, die je eigenlijk niet hebt. Je wilt je daar geen zorgen over hoeven maken, want deze tijd kun je ook gebruiken voor je studie. Het verschilt ook heel erg per persoon hoe je je chronische aandoening of ziekte ervaart. In Studielink wordt bijvoorbeeld gevraagd of je een functiebeperking hebt. Als je dat aangeeft, krijg je het advies om contact op te nemen met je studieadviseur. Maar ik denk dat de vraag anders gesteld moet worden, bijvoorbeeld ‘heb je extra hulp of begeleiding nodig bij je studie?’. Want veel studenten met een aandoening zullen niet per se aangeven dat ze een functiebeperking hebben. Op die manier wordt het positief benaderd in plaats van de nadruk te leggen op wat je niet kunt.

Bovendien zijn het niet alleen jongeren met een functiebeperking die hulp nodig hebben. Er zijn ook studenten die bijvoorbeeld een moeilijke thuissituatie hebben, mantelzorger zijn of aan topsport doen. Vaak zijn er voor topsporters wel regelingen, maar voor die andere groepen niet. Het gaat mij er vooral om dat je de kans krijgt om je studie te halen met zo min mogelijk problemen, zodat je uiteindelijk ook kunt doen wat je leuk vindt en waar je talenten liggen.

Wat waren momenten tijdens jullie studie waarop jullie je succesvol voelde?

David-Jan: Voornamelijk als ik een goed cijfer heb gehaald. Maar eigenlijk voelt het voor mij ook dagelijks als een overwinning als het buiten mijn studie gewoon goed met me gaat. Maar ik ben ook trots op het feit dat ik überhaupt aan de universiteit studeer, aangezien ik op de basisschool werd geadviseerd om speciaal onderwijs te volgen aan een mytylschool (school voor leerlingen met een fysieke of geestelijke handicap, red.). Ik denk dat ik mij daar veel minder op persoonlijk gebied had kunnen ontwikkelen dan
nu het geval is.

Eline: Voor mij is het deels gewoon je studie en diploma halen, dat heeft me veel moeite gekost. Maar het draait voor mij ook om het goed draaiende houden van mijn dagelijks leven. Dus dat je én energie hebt om iets met je vrienden te doen én energie hebt om goed te kunnen studeren.

Hoe zouden jullie studentsucces definiëren?

Eline: Ik denk dat het halen van een studie bij jongeren met een chronische aandoening heel hoog op de prioriteitenlijst staat, want zij hebben vaak niet de energie of tijd om naast hun studie nog een sterk cv op te bouwen. Zelf kon ik bijvoorbeeld niet werken, niet naar het buitenland, ik heb ook niet in een commissie of een bestuur gezeten. Het behalen van mijn studie was echt verreweg het belangrijkste. Het liefst wil achteraf kunnen zeggen: ‘ik heb mijn studie doorstaan zonder continu te hoeven vechten en te worstelen totdat ik mijn diploma heb gehaald’. Toen ik in mijn laatste jaar bij het Jongerenpanel ZeP kwam, ben ik in gaan zien dat het niet erg is om wat minder hoog te scoren en een ander pad te volgen dan gezonde leeftijdsgenoten. Juist de jongeren uit het panel hebben allemaal bijzondere talenten en kunnen van grote waarde zijn voor de maatschappij.

David-Jan: Ja, daar sluit ik me bij aan. Aan de andere denk ik dat ik mijn idee van succes ook aanpas aan vrienden. Soms komt mijn studie daardoor even niet op de eerste plek. Gelukkig weet ik wel goed waar mijn grenzen liggen, maar je vergelijkt jezelf soms toch met anderen. Ik merk bijvoorbeeld veel druk om mij heen, studenten die veel bezig zijn met hun cv, stages of andere dingen. Het lijkt soms alsof je dat allemaal op orde moet hebben om later goed te kunnen functioneren binnen de maatschappij of überhaupt een baan te krijgen. Toch kan ik het zelf niet beter gaan doen dan ik nu doe, want dan is mijn energieniveau niets meer waard. Ik probeer daar mijn eigen weg in te vinden, maar het idee van succes doet wel wat met je.

Eline: Ik voel die druk ook wel inderdaad. Door mijn ziekte is de toekomst ook onzeker. Ik weet bijvoorbeeld dat ik later niet fulltime kan gaan werken. Ik heb daardoor wel het gevoel dat ik altijd twee stappen achterloop op de rest en dat het daardoor des te belangrijk is dat ik goed scoor op m’n studie.

Wat vinden jullie van de nieuwe definitie die minister Van Engelshoven geïntroduceerd heeft?

Eline: Ik ben heel blij met zo’n uitspraak. Als iemand z’n studie op een normaal tempo haalt, betekent dat niet dat het verder allemaal goed gaat. Je weet niet hoe hard iemand daarvoor heeft moeten werken of ervoor heeft moeten laten. Ik moet bijvoorbeeld wel eens een sociale  activiteit missen om de volgende dag genoeg energie te hebben in de collegebanken. Deze nieuwe definitie is dus breder, ik zou het heel fijn vinden als universiteiten daar ook zo naar zouden kijken.

David-Jan: Ik vind het ook een goede uitspraak. Ik vind het goed dat er bredere aandacht is voor een thema zoals studentenwelzijn, want het is belangrijk dat iedereen zijn studietijd kan ervaren als een fijne en dankbare tijd. Aan de andere kant is er ook een leven na je studie, de  maatschappij heeft wel een bepaalde definitie van succes waar je toch op voorbereid moet worden. Daarvoor is dus ook een maatschappelijke verandering nodig.

Eline: Het is ook een andere manier van waarderen. Ik vind het gek dat we bij succes vaak denken aan iemand die cum laude zijn diploma heeft gehaald, terwijl het om zoveel meer draait. Iemand die geen uitgebreid cv en goede studieresultaten heeft hoeft niet per se minder talentvol te zijn of minder geschikt te zijn voor een toekomstige werkgever.

David-Jan: Ja, dat vind ik ook.

Tot slot: hoe zouden jullie je ideale studententijd voor je zien?

David-Jan: Dat is voor mij niet per se nominaal afstuderen, maar gewoon studeren en een gelukkige tijd hebben.

Eline: Dat je je studie kunt behalen op een fijne manier en dat je ook hebt kunnen genieten tijdens je studententijd.

Keer terug