Door Jeroen Wienen op 06 februari 2017

Vijf nominaties landelijke Docent van het Jaar-verkiezing bekend

UTRECHT, 6 februari 2017 – De jury van de landelijke Docent van het Jaar verkiezing 2017, georganiseerd door het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO), heeft vijf genomineerden gekozen. De genomineerde docenten komen van de Amsterdamse Hogeschool van de Kunsten, de Haagse Hogeschool, de Universiteit Utrecht, de Hogeschool Utrecht en NHL Hogeschool. Op 1 april reikt minister Bussemaker na korte colleges van de vijf docenten de prijs uit aan de Docent van het Jaar 2017 voor het Hoger Onderwijs.

Studenten hebben samen met het bestuur van de instelling een docent voorgedragen. Uit alle inzendingen zijn vijf docenten genomineerd voor de landelijke Docent van het Jaar verkiezing. De genomineerde docenten werden onder andere geroemd om hun betrokkenheid, inlevingsvermogen en onderwijsvisie.

Marc van Mil van de Universiteit Utrecht creëerde een mobiel DNA-lab waarmee studenten lesgeven aan scholieren. Hierdoor leert hij studenten vaardigheden als presenteren en discussiëren en bereikt met zijn visie meer dan alleen zijn eigen groep studenten. Daarnaast ontwikkelt hij zelf digitale hulpmiddelen, waardoor studenten verantwoordelijk worden voor hun eigen leerproces. De tweede genomineerde, Stephanie Siersma van NHL Hogeschool weet de moeilijke vakken haalbaar te maken ‘gewapend met werkvormen, humor, geduld, geogebra en alle tijd van de wereld begeleidt ze ieder van ons tot we het wel moeten begrijpen’ aldus één van haar studenten.

Derde kanshebber op de prijs is Michiel Koelink van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten straalt zoveel enthousiasme voor zijn vak uit, dat hij dezelfde passie bij zijn studenten kan oproepen. Dat hij volle aandacht heeft voor het leerproces van de student blijkt uit zijn leidende principe als kunstdocent: ‘We moeten studenten niet vragen wat ze met hun werk willen zeggen, maar wat ze daarvan willen leren’. Voor de Hogeschool Utrecht is Parviz Samim genomineerd: een voorbeeld voor velen. Hij begon als Afghaanse vluchteling op het mbo, studeerde door en behaalde een mastergraad op de universiteit. Ondanks de grote groepen waar hij als docent Privaatrecht en Publiekrecht voor staat, gaat hij de interactie met de student aan en houdt ze geboeid. Zijn colleges worden niet alleen gevolgd door zijn eigen studenten. Ook studenten van buiten zijn instelling en collega-docenten komen naar zijn hoorcolleges om van hem te leren.

Dat onderwijs en werkveld elkaar direct kunnen versterken bewijst de laatste genomineerde: roboticadocent Thijs Brilleman van de Haagse Hogeschool. Hij laat studenten werken aan echte automatiseringsopdrachten vanuit bedrijven en biedt hen, door slim gebruik te maken van oud-studenten dagelijkse begeleiding van experts. Brilleman vindt het belangrijk dat de school en de docenten er zijn voor de studenten. ‘Wij moeten alles doen om het beste in de student naar boven te halen,’ is zijn visie.

Het ISO organiseert de verkiezing om aandacht te vestigen op docentkwaliteit in het Hoger Onderwijs en goede voorbeelden van topdocenten aan het licht te brengen. ISO-Voorzitter Jan Sinnige: ‘Iedereen herinnert zich dat ene adembenemende college gegeven door een extreem bevlogen docent. Behalve de eeuwige herinnering, verdient zo een docent ook een serieuze prijs.’

Het ISO houdt de ontwikkelingen rondom de verkiezing voor alle geïnteresseerden bij op ISO.nl/docentvanhetjaar