Door ISO Algemeen op 24 juni 2014

Te weinig aandacht voor onderwijskwaliteit

Vanochtend heeft de Nederlands-Vlaamse  Accreditatieorganisatie (NVAO) bekend gemaakt dat 13 procent van de opleidingen binnen het domein Geesteswetenschappen in het wetenschappelijk onderwijs een onvoldoende heeft gehaald. “Dit is een veel groter aantal dan normaal. Een duidelijk signaal dat er meer aandacht moet komen voor onderwijs bij universiteiten”, aldus Ruud Nauts, voorzitter van het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO).

De NVAO beoordeeldt of opleidingen aan de minimale kwaliteitseisen voldoen. “De afgelopen paar jaar is er te veel aandacht geweest voor onderzoek. waardoor er te weinig aandacht is besteed aan kwalitatief goed onderwijs. ”, aldus Ruud Nauts. De instellingen die een onvoldoende hebben gekregen doorlopen de komende twee jaar een hersteltraject om de onderwijskwaliteit te verbeteren waarna ze opnieuw beoordeeld worden. ‘Dit oordeel treft vooral net afgestudeerden,’ zegt Nauts. Een onvoldoende voor de accreditatie betekent echter niet dat de afgestudeerden onterecht een diploma hebben ontvangen.

“Het is belangrijk dat de betreffende instellingen hun verantwoordelijkheid nemen door goede begeleiding en heldere communicatie richting studenten te verzorgen”, aldus Nauts. Het moet helder zijn hoe de instelling dit op gaat lossen. Ruud Nauts: “Een instelling moet garanderen dat elke student de opleiding verlaat met een kwalitatief hoogwaardig diploma”.

Alle herstelplannen van de betrokken opleidingen zijn inmiddels goedgekeurd door de NVAO. De instellingen zullen de komende 2 jaar de kans krijgen om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. “Het ISO houdt deze ontwikkelingen nauwlettend in de gaten en trekt waar nodig aan de bel”, aldus de ISO-voorzitter.