Door Rhea van der Dong op 22 mei 2018

Studenten lanceren meldpunt stagebegeleiding

UTRECHT, 22 mei 2018  Veel studenten zijn ontevreden over de manier waarop zij door hun universiteit of hogeschool begeleid worden bij hun stage. Daarom lanceert het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) vandaag, op de dag van de stagiair van het Studentenbureau, een meldpunt waar studenten met hun klachten terecht kunnen. 

Om een beeld te krijgen van de ontevredenheid lanceert het ISO nu een meldpunt stagebegeleiding. ISO-voorzitter Rhea van der Dong: “Voor veel studenten is de stage één van de belangrijkste onderdelen van hun studie. Daar leren ze hun toekomstige werkveld kennen en maken ze hun eerste vlieguren. Goede begeleiding is dan heel belangrijk.” 

De Nationale Studenten Enquête liet in 2017 al zien dat studenten ontevreden zijn over de manier waarop hun opleiding hen voorbereidt op en begeleidt bij hun stage buiten de deur. Radio Reporter liet in oktober 2017 zien dat veel hbo-studenten ontevreden zijn over de voorlichting die zij van hun opleiding krijgen over een stage in het buitenland. Het ISO ontvangt vaker klachten van studenten over de begeleiding bij hun stage en lanceert daarom een meldpunt waar deze klachten verzameld worden.  

Het meldpunt 
Veel studenten lopen in hun studie een korte of lange periode stage. Op het hbo is dit vaak een vast onderdeel van hun opleiding, op universiteiten doen studenten dit vaak vrijwillig. In de stageperiode volgen veel studenten geen onderwijs, maar hebben ze wel recht op begeleiding vanuit hun hogeschool of universiteit. Studenten zijn erg tevreden over de stage zelf, omdat het zorgt voor een goede voorbereiding op hun toekomstige baan. Tegelijkertijd zijn studenten vaak ontevreden over de tijd die docenten hebben om hen te begeleiden, of hebben het gevoel dat ze aan hun lot overgelaten worden.  

Het ISO inventariseert dit soort klachten in het meldpunt, dat te vinden is via www.iso.nl/stagemeldpunt. Studenten kunnen hier hun ervaringen delen. Het ISO gaat de klachten bestuderen en zal ze gebruiken om verbeteracties voor te stellen en met hogescholen in gesprek te gaan over verbeteringen.