Door ISO Algemeen op 18 mei 2015

Studenten en minister aan de slag met Europese afspraken

Utrecht, 18 mei 2015 – Afgelopen donderdag en vrijdag zijn op een internationale conferentie in Armenië door 48 ministers van onderwijs nieuwe afspraken over hoger onderwijs in Europa gemaakt. Het zogenaamde communiqué met deze afspraken is eind vrijdagmiddag ondertekend. Hierin committeren zij zich aan nieuwe ambities voor een toegankelijk Europees hoger onderwijs van hoge kwaliteit voor elke student. Het ISO en de LSVb waren naast minister Bussemaker aanwezig. “We zijn zeer tevreden met deze ambities maar verwachten nu ook concrete stappen van onze minister, we gaven haar twee concrete wensen mee” aldus Tom Hoven, voorzitter LSVb.

ISO-bestuurslid Rosanne Broekhuizen: “Nederland is nog altijd een van de voorlopers als het gaat om kwaliteit en mobiliteit in Europa. Als onze ambitie daadwerkelijk bij een kenniseconomie ligt, moeten we nu niet achterover leunen”. Hoge prioriteit voor de studenten is grote toewijding op het gebied van ‘student centred learning’. “Een woord als ‘student gericht onderwijs’ zou niet hoeven te bestaan, maar moet vanzelfsprekend zijn. Onze ambitie is 100% gepersonaliseerd en flexibel onderwijs, waardoor elke student het meeste uit zijn opleiding zal kunnen halen”, aldus Rosanne Broekhuizen.

Daarnaast pleiten ISO en LSVb voor een ambitieus ‘national access plan’ waarin concrete maatregelen komen die bijdragen aan toegankelijk onderwijs voor groepen studenten die nu ondervertegenwoordigd zijn of vaker tussentijds afhaken. Rosanne Broekhuizen: “Elke student moet kunnen studeren en dezelfde kansen hebben om een opleiding af te ronden. Ook als zijn ouders dat niet deden, ze cultuurverschillen merken of hun portemonnee te klein is”. “Na maatregelen met een negatieve impact zoals het leenstelsel is het nu tijd voor verbeteringen op dit vlak”, aldus Tom Hoven.

ISO en LSVb zien de toekomst goed tegemoet. De minister heeft aangegeven positief tegenover deze wensen te staan, ze gaat hierover met de studenten in gesprek. “We gaan er van uit dat de minister haar toewijding op deze concrete voorstellen laat zien, uiteraard werken we graag met haar mee aan toegankelijker en beter onderwijs voor elke student”, aldus Tom Hoven.

+++ English translation +++

Students and minister work together on European agreements

Utrecht, May 18 2015 – During the ministerial conference in Armenia last fridy 48 countries signed the Yerevan communiqué that ensures the progress of the Bologna Process.  In this communiqué countries from all over Europe commit themselves to ensure accessible, high quality education for all students in the European Higher Education Erea (EHEA). The National Unions of Students of the Netherlands (ISO and LSVb) were present at this conference together with Minister Bussemaker of education. Together they underlined the importance of implementing the agreed upon changes of the Bologna Process. “ISO and LSVb are pleased with the new ambitions for the EHEA and we expect concrete steps from every country. We ask our Minister to also take this commitment seriously.”

Rosanne Broekhuizen of ISO: “The Netherlands is still leading in the fields of quality of education and student-mobility, but if we want to stay a knowledge-based economy we have to keep working towards these new goals.” For both ISO and LSVb student-centred learning is a high priority. “The fact that we have to use a term like ‘student-centred learning’ to alter the current way of educating is a clear indication that we still have a long way to go. That education should be student-centred should go without saying. Our ambition is 100% personalized and flexible learning paths for every student”, says Rosanne Broekhuizen.

Furthermore ISO and LSVb advocate for a ‘national access plan’ in which concrete measures are proposed to ensure accessible education for each and every student. The Netherlands should have a culture of inclusivity and can not afford to ignore underrepresented groups. “Every student should be able to have a higher education, regardless of their social, economical and cultural background. After negative measures like the newly adopted loan scheme it is even more important take steps to include all groups in higher education”, says Tom Hoven.