Door Jan Sinnige op 28 oktober 2016

Opleidingsaanbod hoger onderwijs toekomstbestendiger

ISO, LSVb, VSNU en Vereniging Hogescholen lanceren alternatief voor macrodoelmatigheidstoetsing bestaand onderwijsaanbod

Bestaande opleidingen in het hoger onderwijs moeten ook in de toekomst regelmatig worden getoetst op hun arbeidsmarktaansluiting, maatschappelijke en wetenschappelijke relevantie. De Vereniging Hogescholen, VSNU, ISO en LSVb hebben daarom afgesproken om de resultaten van de HBO-Monitor en de Nationale Alumni Enquête periodiek binnen de instellingen te bespreken.
Dit om te kijken of en waar knelpunten zijn ontstaan. Tevens wordt in een tweejaarlijks bestuurlijk overleg tussen de vier organisaties en de minister besproken of er in specifieke onderwijssectoren aanvullende maatregelen nodig zijn om het arbeidsmarktperspectief te verbeteren. De minister heeft het voorstel van de beide koepels en de studentbonden omarmd, en verwerkt in een brief aan de Tweede Kamer die vandaag is verstuurd.

Tijdens een overleg met de Tweede Kamer over arbeidsmarktkansen, selectie en toegankelijkheid van het hoger onderwijs heeft de minister een motie overgenomen om te komen met voorstellen voor periodieke toetsing van het bestaande aanbod; de zogenaamde macrodoelmatigheidstoetsing. Toen hogescholen en universiteiten zwaarwegende bezwaren op tafel legden, hebben ISO, LSVb, VSNU en de Vereniging Hogescholen de samenwerking gezocht en een alternatief voor macrodoelmatigheidstoetsing voor het bestaand aanbod aan opleidingen gelanceerd.

Universiteiten en hogescholen vinden het vanzelfsprekend dat zij een verantwoordelijkheid hebben voor de actuele inhoud van een opleiding en het transparant voorlichten van studiekiezers. Studenten houden hierbij graag een vinger aan de pols. Hoger onderwijsinstellingen willen opleidingen aanbieden die kwalitatief van niveau zijn en die perspectief bieden op een baan. Dat is niet alleen van groot belang voor de ontwikkeling en ontplooiing van het individu, maar ook voor de samenleving als geheel.

De VSNU en de Vereniging Hogescholen hebben met het ISO en de LSVb afgesproken om per aankomend studiejaar eenduidige en transparante informatie over het arbeidsmarktperspectief te garanderen. Deze vier organisaties gaan in samenspraak met Studiekeuze123 na hoe de voorlichting over het arbeidsmarktperspectief van opleidingen kan worden uitgebreid en hoe de in de HBO-Monitor en de Nationale Alumni Enquête gehanteerde definities kunnen worden gelijkgetrokken en aangescherpt. Officiële instanties als het Researchcentrum Onderwijs & Arbeidsmarkt (ROA) en het CBS kunnen hierbij betrokken worden.

Ook zullen de resultaten van de HBO-Monitor (jaarlijks) en de Nationale Alumni Enquête (tweejaarlijks) op instellingsniveau worden besproken.  De vier partijen bespreken de resultaten eveneens in een bestuurlijk overleg met de minister. In dat overleg kan worden besloten om in een specifieke sector nader onderzoek te doen en/of om er een sectorplan voor op te stellen.

ISO, LSVb, VH en VSNU benadrukken dat de grootst mogelijke keuzevrijheid voor studenten cruciaal is. De keuze voor een bepaalde opleiding moet immers niet alleen met het verstand, maar ook met het hart worden gemaakt. De organisaties zijn ervan overtuigd dat gepassioneerde studenten de grootste kans op succes en op het realiseren van hun ‘dromen’ hebben.

De studentenbonden en koepels hopen dat de politiek de plannen, net als minister Bussemaker, zal omarmen en dat zij daarmee de motie als uitgevoerd beschouwt.