Door ISO Algemeen op 04 september 2014

Tweede Kamer: huidig accreditatiestelsel werkt

Het huidige accreditatiestelsel werkt. Dit was een van de weinige punten waar de politici in het Tweede Kamer debat over de geesteswetenschappen het over eens waren. Minister Bussemaker: ‘De universiteiten zijn onmiddellijk aan de slag gegaan met verbetertrajecten’. Het ISO deelt de mening van de Tweede Kamer maar ziet ook nog ruimte voor verbeteringen. De student moet weer centraal komen te staan binnen het wetenschappelijk onderwijs.

Vroeger was het alleen mogelijk om een opleiding wel of geen accreditatie te verlenen. Dit leiden er toe dat er vrijwel nooit een opleiding een onvoldoende kreeg omdat de gevolgen te groot waren voor zowel de instelling als de student. Tegenwoordig is het ook mogelijk dat de universiteit of hogeschool bij een onvoldoende in een hersteltraject komt. Ze hebben dan twee jaar de tijd om de opleiding te verbeteren. Het resultaat: eindelijk komen te korten binnen het onderwijs boven water en worden deze aangepakt. Met resultaat. Zo werd vlak voor de zomervakantie bekend dat er 26 onvoldoende opleidingen waren bij de geesteswetenschappen. Op dit moment worden alle opleidingen verbeterd wat het onderwijs voor de studenten ten goede komt.

Het ISO is positief over deze ontwikkeling maar ziet ook ruimte voor verbetering. Zo is het belangrijk om alle studenten en pas afgestudeerden te informeren over de gevolgen van het hersteltraject. Dit moet niet pas gebeuren als het nieuws in de krant is verschenen. Daarnaast hoopt het ISO dat de vele onvoldoendes binnen de geesteswetenschappen een wake-up call zijn om weer meer aandacht te besteden aan het wetenschappelijk onderwijs. Het ISO moet helaas constateren dat de nadruk in het wo de afgelopen jaren steeds meer is komen te liggen bij het onderzoek. Universiteiten moeten niet vergeten dat het opleiden van academici een van hun belangrijkste taken is.