Door Jeroen Wienen op 30 januari 2017

Studiekeuze: verdwaald in de jungle van informatie

Rustig komt Den Haag tot leven, het is maandagochtend. Ministeries lopen vol en de stad gaat aan het werk. Waar iedereen langzaamaan naar de koffieautomaat loopt, is de Statenpassage van de Tweede Kamer het epicentrum van een strijd tussen Kamerleden en scholieren. Zij kijken vandaag hoe makkelijk informatie over studeren te vinden is op hogescholen en universiteiten. Zes scholieren, opgetrommeld door het LAKS en Kamerleden Duisenberg (VVD), Rog (CDA) en Mohandis (PvdA), maken zich klaar voor de start. Een opdracht, een toeter, en ze beginnen.

AanvalopUitval1De eerste opdracht is het baanperspectief van de opleiding Communicatie en Informatiewetenschap aan de Universiteit van Tilburg. De warming-up vraag is vrij gemakkelijk, al roept één van de scholieren al snel: “ik zie één of ander kaartje, met allerlei moeilijke grafieken.’ Toch klinkt er al snel gejuich uit rechtse hoek: Pieter Duisenberg, Kamerlid voor de VVD heeft het gevonden: 70% van de studenten vindt een baan op niveau na deze opleiding. Duisenberg vervolgt: ‘Die glossy folders van opleidingen zijn leuk, maar je hebt gewoon een helder en objectief overzicht nodig om je studiekeuze echt goed te kunnen maken. Ik vind dat de basisinformatie over de kwaliteit van de opleiding en de kansen ermee in de arbeidsmarkt duidelijk in iedere folder of op iedere site moet staan.’

Er wordt doorgezocht, naar contacturen en het doel van een stage. Er wordt gezucht, gemompeld. ‘Het klinkt alsof jullie verdwaald zijn in de jungle van studiekeuze-informatie,’ aldus voorzitter van het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) Jan Sinnige. PvdA-Kamerlid Mohandis vult aan: ‘Opleidingen moeten open en eerlijk zijn richting studenten over hun kansen op de arbeidsmarkt en het salaris dat ze kunnen gaan verdienen. Eerlijke informatie voor alle studenten is cruciaal.’

AanvalopUitval92Die zorg komt het best tot zijn recht als er gezocht wordt naar de baanperspectieven bij de opleiding International Business en Communication. Er is een kopje ‘career prospects’, er wordt wat gesproken over het soort baan, maar een concreet getal is niet te vinden. ‘Ik geef het op,’ roept iemand. Na een korte uitleg over hoe het te vinden is, verzucht Michel Rog (CDA): ‘Scholieren hebben recht op goede en goed vergelijkbare informatie. Helaas schort het daar nu bij veel hoger onderwijsinstellingen aan.’

De race is afgelopen, een afsluitend woordje en de Kamerleden spoeden zich naar het nota-overleg Gelijke Kansen in de Tweede Kamer. Daar zullen zij het actieplan ‘Aanval op Uitval’ van ISO, LAKS, decanenvereniging NVS-NVL en JOB verder onder de aandacht brengen en vragen om verdere uitvoering. Zo moeten de grote verschillen tussen middelbare scholen, mbo-scholen, hogescholen en universiteiten worden teruggedrongen. Minder uitval is het doel, de aanval is geopend.

AanvalopUitval