Door ISO Algemeen op 20 april 2015

Studiebegeleiding moet en kan beter

Utrecht, 20 april 2015 – Het ISO krijgt al jaren vragen en klachten over de kwaliteit van begeleiding door studieadviseurs en –begeleiders in het hoger onderwijs, vandaag komt het ISO met een publicatie naar de oorzaak en de verbeteringen. Rosanne Broekhuizen: ”Studenten worden nog te vaak de dupe door verkeerde en te late informatie.  Dit moet afgelopen zijn, zeker gezien de steeds groter wordende druk om snel af te studeren en meer zelf te betalen”.  

Studieadviseurs- en begeleiders scoorden een matige 6,3. “De student moet zowel voorafgaand als in de studieloopbaan beschikken over tijdige en juiste informatie”, aldus Rosanne Broekhuizen. Gelukkig is er hoop, met een aantal aanpassingen kan het verschil worden gemaakt. Daarom pleit het ISO vanuit de ervaringen van studenten en de gesprekken met studieadviseurs door heel Nederland voor  hernieuwde aandacht voor de studiebegeleiding.

Studieadviseurs en begeleiders kunnen het verschil maken, positief, maar ook negatief.  Ze hebben een belangrijke rol bij de ontwikkeling van studenten die ze ook waar moeten maken. Rosanne Broekhuizen: “Naast actie van studiebegeleiders zijn nu ook vanuit de instelling en de overheid echt stappen nodig, zij zullen de tijd, faciliteiten en informatie moeten creëren zodat studieadviseurs de mogelijkheid hebben om studenten daadwerkelijk optimaal te kunnen begeleiden”.

Studieadviseurs komen te vaak in tijdnood, om studenten goed te informeren en begeleiden moet meer geïnvesteerd worden in het aantal beschikbare uren. Voor studenten zijn studieadviseurs het eerste aanspreekpunt voor informatie over nieuwe wet- en regelgeving zoals het leenstelsel. Het is belangrijk dat de overheid vroegtijdiger de juiste en actuele informatie beschikbaar stelt voor studieadviseurs. Uiteraard moeten studieadviseurs ook hun hand in eigen boezem steken. Als studiebegeleider en instelling heb je de gezamenlijke verantwoordelijkheid om de kennis up to date te houden.