Door ISO Algemeen op 04 mei 2015

Promoveren én lesgeven dankzij ISO-initiatief ‘Promodoc’

Een tekort aan leraren in het primair en voortgezet onderwijs, een te grote wig tussen onderwijs en onderzoek en een weinig aantrekkelijk imago voor het docentschap: daar wilde het ISO iets aan doen. In 2013 kwam het ISO daarom met het initiatief ‘Promodoc’ dat uiteindelijk in de lerarenagenda van minister Bussemaker en staatssecretaris Dekker belandde vanwege hun enthousiasme over dit initiatief. Inmiddels zijn zes enthousiaste Promodocs gevonden, zij starten met een promotieonderzoek aan de Universiteit Utrecht en geven daarnaast twee dagen in de week les.  

De promodocs besteden vijf jaar lang 60% van hun tijd aan hun promotieonderzoek en 40% van hun tijd aan het geven van onderwijs op een basis- of middelbare school. Alle promodocs zijn door een strenge selectiecommissie geselecteerd aan de hand van hun didactische vaardigheden en de kwaliteit van hun onderzoeksvoorstel. Promodocs krijgen langer de tijd voor hun promotieonderzoek dan normale promovendi omdat zij ook twee keer zoveel tijd besteden aan onderwijs. Dit onderzoeksvoorstel hebben ze stuk voor stuk gepitcht bij de minister, tijdens de kick-off dag.

Ondanks dat dit geen verplichting was zijn de promotieonderzoeken allemaal gericht op het onderwijs waardoor de link tussen de onderzoeks- en onderwijswereld gemakkelijker te maken is. Zo gaan de onderzoeken onder andere over flipping the classroom, tweetaligheid, de citotoets en didactische modellen voor natuurwetenschappen en moleculaire biologie.

Het ISO is blij dat het voorstel nu ook daadwerkelijk handen en voeten heeft gekregen. Na twee jaar zal de pilot aan de Universiteit Utrecht worden geevalueerd. Aan de hand van deze evaluatie wordt dan gekeken of er meerdere promodocs aan meerdere universiteiten aangesteld kunnen worden.