Door Jeroen Wienen op 14 november 2016

Kamerbrief kwalificering docenten roept op tot professionalisering

Minister Bussemaker heeft gereageerd op de brief van het ISO over kwalificering van docenten. Het ISO vindt het onaanvaardbaar dat er nog steeds docenten voor de klas zonder enige vorm van training in didactische vaardigheden en kaartte dit onderwerp daarom eerder dit jaar aan.

De minister erkent in de brief dat een BKO de norm dient te worden. Dat is positief, maar niet genoeg. Het ISO is van mening dat docenten in het hoger onderwijs het recht en de plicht moeten hebben om zichzelf minimaal te scholen in didactische vaardigheden, voordat zij onderwijs geven. Een minimale training in didactische vaardigheden moet dus verplicht worden.

Daarnaast vindt het ISO belangrijk dat docentkwaliteit breed op de agenda blijft. Ook op hogescholen is er nog een flinke verbeterslag mogelijk; zeker ook omdat hogescholen weinig transparantie hebben op het gebied van kwalificering van docenten. Het ISO vindt dit heel zorgelijk en vindt dat hogescholen transparant moeten zijn, door het percentage docenten dat training heeft gehad in didactische vaardigheden in hun jaarverslag op te opnemen. Alleen op die manier weten studenten of ze krijgen waar ze recht op hebben.

De minister vraagt verder extra aandacht voor docenten met een kleine onderwijsaanstelling, permanente professionalisering en een volgende stap in het BKO. Positieve signalen, die het ISO graag helpt uitwerken.

De brief van de minister is hier te lezen.