Door ISO Algemeen op 07 maart 2016

ISO Docent van het Jaar 2016 wint beurs van 50.000 euro

 

Vijf topdocenten gaven zaterdag een inspirerende en innoverende pitch in de strijd om de titel Docent van het Jaar 2016. Bij deze verkiezing, georganiseerd door het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO), staat goed docentschap en de waardering daarvoor centraal. De titel is gewonnen door Loes Damhof, docente aan de Hanze Hogeschool in Groningen. Minister Bussemaker reikte een beurs van 50.000 euro aan haar uit om haar onderwijsinnovatie verder te ontwikkelen en uit te dragen. Goed docentschap is volgens het ISO cruciaal voor de onderwijskwaliteit en verdient veel meer waardering en aandacht. “Het was een dag waar de waarde van een inspirerende docent weer eens heel duidelijk wordt. Alle vijf de docenten zijn boegbeelden van toponderwijzers, als voorbeeld voor alle docenten in Nederland.” aldus Linde de Nie, Voorzitter Interstedelijk Studenten Overleg (ISO).

De jury heeft onder andere gekeken naar professionalisering, innovatie, didactiek en passie. Loes Damhof weet haar vakgebied volgens de jury uniek te integreren in haar manier van lesgeven door studenten uit verschillende landen van én met elkaar te laten leren. Daarnaast weet zij haar studenten te enthousiasmeren om zich bezig te houden met maatschappelijke problematiek. Haar visie rondom twenty-first century skills zag de jury direct in haar onderwijs terug.

Comeniusbeurs
De beurs van 50.000 euro is deel van het Comenius programma en komt voort uit de middelen die zullen vrijkomen door de invoering van het leenstelsel. Het beurzenprogramma is bedoeld om aandacht voor onderwijs te stimuleren. “In Nederland is er, voornamelijk op universiteiten, nog steeds een disbalans tussen onderzoek en onderwijs en juist de waardering van goed onderwijs blijft vaak enorm onderbelicht”, zegt de Nie. “Ook na de Docent van het Jaar Verkiezing zullen we het belang van goed docentschap moeten blijven benadrukken bij de instellingen, de politiek en het ministerie. De Comeniusbeurzen en bijbehorende community zijn een goed begin, maar er is meer nodig”.

Meer aandacht nodig voor scholing en professionalisering docenten
Zoals de vijf genomineerden vandaag hebben laten zien, is goed docentschap een cruciale factor voor uitdagend en inspirerend onderwijs. “Wij zien dat veel docenten op de universiteit meer in hun onderwijstaken zouden willen investeren, maar daar vaak niet de tijd en ruimte voor krijgen”, zegt de Nie. Daarnaast vindt het ISO het van belang dat elke docent, aan de hogeschool en universiteit, zich blijft ontwikkelen en scholen op didactisch en onderwijskundig vlak. “Een docent is nooit uitgeleerd, ook een topdocent niet. Door het stimuleren en waarderen van onderwijstaken moet de standaard omhoog. Daar willen wij ons vanuit het ISO voor inzetten.” Om dit te bereiken moeten instellingen veel meer aandacht geven aan docentkwaliteit: meer training, continu scholing en meer carrièremogelijkheden voor goede docenten. De Nie: “Het momentum is er, de ideeën zijn er: het wordt tijd om ons in te zetten voor een nieuwe standaard van topdocentschap zoals de genomineerden ons op de verkiezing hebben laten zien.”