Door ISO Algemeen op 03 maart 2015

HO-tour: slotbijeenkomst

Op maandag 2 maart 2015 vond de slotbijeenkomst van de HO-tour plaats. Daar werd de noodzaak onderschreven om in het strategisch beleid voor de komende jaren ruimte te creëren om het onderwijs persoonlijker te maken. “Hierbij moet het ook mogelijk zijn om fouten te maken en daarvan te leren”, aldus Rosanne Broekhuizen, bestuurslid bij het ISO, “de focus ligt nog te veel op rendement in plaats van kwaliteit”. 

De tussentijdse review van de prestatieafspraken werd ook besproken op de bijeenkomst. Eerder bleek al dat de prestatieafspraken soms juist in de weg staan om de open dialoog over kwaliteit met de medezeggenschap te bespreken. Broekhuizen: “En dat terwijl juist het gesprek zo belangrijk is, samen maak je de kwaliteit van het onderwijs op de instelling”. Het ISO vindt het belangrijk dat studenten meespreken en reikte tijdens de slotbijeenkomst een bundel uit waarin studenten hun ideale onderwijs schetsen, hieruit blijkt dat er geen blauwdruk is voor hét hoger onderwijs.

Tijdens de bijeenkomst werd ook de winnaar van de georganiseerde essaywedstrijd bekend gemaakt. Yvonne Rouwhorst, bestuurslid van het ISO, zat in de jury en stelde het juryrapport op samen met Margot Poll van nrc.next, Barbera Oomen van University College Roosevelt en Pieter Cornelissen van de Hogeschool Utrecht. “Veel studenten uiten hun wens om onderwijs te laten aansluiten bij behoeften en talenten van de individu en met de investeringen die er aan komen zien zij mogelijkheden hiertoe”, aldus Rouwhorst. Het winnende essay werd Toekomstdroom van Karlijn Ligtenberg, studente filosofie aan de Radboud Universiteit. Zij pleitte voor flexibiliteit om diploma’s persoonlijker te maken: “aan gedresseerde paardjes bestaat nergens echt behoefte”, aldus Karlijn. De tweede plaats is voor Tom Bolsius met zijn essay (g)een product van het systeem en de derde plaats is voor Roel Meijvis die schrijft over de snelweg richting onze negen-tot-vijf-baan.

Ten slotte werd de top vijf gepresenteerd met onderwerpen waar in geïnvesteerd moet worden. Dit zijn uiteindelijk de volgende onderwerpen geworden: bildung en persoonlijke ontwikkeling, kwalitatief en kleinschalig onderwijs, aansluiting en doorstroming van en naar ho, verwevenheid van onderwijs en onderzoek en digitalisering en flexibilisering ten behoeve van de kwaliteitscultuur. Het ISO is blij met de aandacht voor deze thema’s en hoopt dat minister Bussemaker de roep om flexibiliteit ook daadwerkelijk in de Strategische agenda opneemt. Onderstaand filmpje maakte het ISO om het studentenperspectief op alle thema’s te laten zien.