Door Rhea van der Dong op 20 februari 2018

Genomineerden Docent van het Jaar 2018 bekend

UTRECHT, 20 februari 2018 – De vijf genomineerden voor de titel Docent van het Jaar 2018 zijn bekend. De jury heeft uit vele aanmeldingen vijf topdocenten gekozen. De genomineerden zijn Giulia Calabretta (TU Delft), Haza Rahim (Universiteit Utrecht), Loes Keijers (Tilburg University), Youssef El Bouhassani (Hogeschool van Amsterdam) en Monique Hamers (Fontys Hogescholen). Op 21 april zal minister Van Engelshoven (OCW) de prijs uitreiken aan de Docent van het Jaar 2018. ISO-voorzitter Rhea van der Dong: “Goede, betrokken en inspirerende docenten maken het verschil voor studenten. Met deze verkiezing zetten we deze voorbeelddocenten graag in het zonnetje. Op 21 april zal blijken welke van deze docenten zich een jaar lang de Docent van het Jaar mag noemen.”

Het ISO organiseert dit jaar voor de vierde keer de Docent van het Jaar verkiezing. Met deze verkiezing wil de studentenorganisatie aandacht vragen voor goed docentschap in het hoger onderwijs. Ook dit jaar heeft het ISO weer veel aanmeldingen van hoge kwaliteit ontvangen, waarvan de jury vijf topdocenten heeft genomineerd. Op 21 april vindt de verkiezing plaats. De vijf genomineerden zullen hier een minicollege geven, waarna de prijs ontvangt uit handen van minister Van Engelshoven. De fysieke prijs wordt gemaakt door een student van de Breitner Academie. Daarnaast ontvangt de winnaar een beurs voor onderwijsinnovatie en wordt hij of zij lid van de Comenius Community. Meer informatie is te vinden op www.iso.nl/docentvanhetjaar.

De genomineerden
De genomineerde docenten blinken alle vijf uit in de manier waarop zij onderwijs geven. Ze hebben een duidelijke onderwijsvisie en een grote passie voor hun vak. Wat opvalt is dat hun studenten stuk voor stuk lovend zijn over de betrokkenheid van deze docenten en zich serieus genomen voelen. Daarnaast maken deze docenten gebruik van activerende en innovatieve werkvormen en hebben ze aandacht voor de diversiteit van hun studenten. Ook maken ze goed gebruik van feedback.

Giulia Calabretta
Giulia is Associate professor in Strategic Value of Design aan de TU Delft. Ze is recent uitgeroepen tot Docent van het Jaar van de TU Delft. De jury vindt het bewonderenswaardig dat Giulia altijd bezig is om haar onderwijs te vernieuwen. Dit doet ze onder andere door middel van de mogelijkheden die online onderwijs haar geven. Haar doel is om echt contact te hebben met haar studenten. Zij ziet onderwijs geven dan ook niet als het zenden van informatie, maar als een vorm van coaching. Ze gaat veel in dialoog met haar studenten en laat studenten ook met elkaar in discussie gaan. Ze vindt het belangrijk om benaderbaar en tegelijkertijd gezaghebbend te zijn en de connectie tussen studenten en professionals uit het werkveld te leggen. De jury is onder de indruk van de manier waarop ze dit alles vormgeeft en haar ambitie om haar onderwijs telkens een stap verder te brengen.

Haza Rahim
Haza is docent Psychologie aan de Universiteit Utrecht. In 2016 won zij de Docenttalentprijs 2015-2016 van de Universiteit Utrecht. De jury vindt het mooi om te zien hoe Haza de persoonlijke ontwikkeling van studenten centraal zet in haar onderwijs. Daarnaast vindt zij het erg belangrijk dat studenten leren om feedback te geven en te krijgen, omdat dit hun gehele leven van belang zal blijven. Ze probeert in haar onderwijs altijd een link te leggen met de drijfveren en de belevingswereld van studenten. Op deze manier probeert ze ook taaie onderwerpen, zoals statistiek interessant te maken. Ze vindt het daarnaast belangrijk om aandacht te besteden aan de culturele sensitiviteit en maatschappelijke betrokkenheid van haar studenten. Tot slot is de jury onder de indruk van de manier waarop zij haar kennis en ervaring deelt met haar mede-docenten.

Loes Keijsers
Loes is universitair hoofddocent Developmental Psychology aan Tilburg University. In 2017 won zij de Beste Docentverkiezing van haar universiteit. De jury vindt het mooi om te zien hoeveel aandacht zij besteedt aan de ontwikkeling van haar studenten. Zelf geeft ze aan het belangrijk te vinden om studenten al in de bachelorfase onderdeel te laten maken van de onderzoeksgemeenschap. Daarnaast is het indrukwekkend hoe het haar lukt om een grootschalige opleiding als Pyschologie persoonlijk te maken. Loes redeneert daarbij vanuit het principe dat elke student een individu en dus uniek is. Ze vindt het daarnaast belangrijk om studenten aan te spreken op hun intrinsieke motivatie. Tot slot houdt zij er van om studenten te inspireren en verwondering op te roepen door middel van, wat zij noemt, wetenschapstheater.

Youssef El Bouhassani
Youssef is docent Toegepaste Wiskunde aan de Hogeschool van Amsterdam. Afgelopen jaar is hij verkozen tot HvA Docent van het Jaar. De jury vindt het mooi om te zien hoe hij studenten inspireert, in plaats van enkel informatie zendt. Hiervoor gebruikt hij activerende, innovatieve en creatieve werkvormen die studenten zelf tot nadenken zet. Dit combineert hij met een groot enthousiasme en een open en betrokken houding naar studenten toe. Dit maakt hem heel benaderbaar. Daarnaast deelt hij zijn kennis en ideeën over onderwijs met zijn collega’s. Tot slot is de jury onder de indruk van de manier waarop hij zijn onderwijs blijft vernieuwen en de verbanden die hij legt tussen het onderwijs en de arbeidsmarkt waar zijn studenten terecht komen.

Monique Hamers
Monique is docent Journalism Studies aan Fontys Hogescholen. Monique zet de ontwikkeling van studenten centraal in haar onderwijs. Het is dan ook niet gek dat zij ontzettend geliefd is bij haar studenten. Zij schrijven in lovende woorden over haar betrokkenheid en enthousiasme. Monique vindt het belangrijk om samen op te trekken met studenten en is telkens bezig haar onderwijs te vernieuwen. Zo is zij een project begonnen waarin haar studenten nieuws factchecken. Het lukt haar een ontspannen sfeer te realiseren in college en de intrinsieke motivatie van studenten op te wekken. De jury is onder de indruk van de manier waarop zij feedback inzet om haar studenten hun doel te laten bereiken. Daarnaast vindt de jury het mooi dat Monique consequent nadenkt over wat journalisten van de toekomst nodig hebben en haar onderwijs daarop inricht.

Jury
De jury voor de Docent van het Jaar verkiezing 2018 bestaat uit de volgende personen:

  • Marc van Mil, docent aan de Universiteit Utrecht en Docent van het Jaar 2017
  • Jan van Tartwijk, hoogleraar Educatie en Pedagogiek aan de Universiteit Utrecht
  • Paul Rullmann, voorzitter SURF en CDHO en voormalig bestuurder
  • Renske Hagen, student aan de Hogeschool van Amsterdam en lid van de centrale medezeggenschapsraad
  • Rhea van der Dong, voorzitter van het Interstedelijk Studenten Overleg