Door Jeroen Wienen op 18 januari 2011

Genomineerde: Parviz Samim

Parviz Samim is oud MBO-, HBO-, en WO student. Momenteel is hij docent Privaat- en Publiekrecht bij de opleiding Sociaal Juridische Dienstverlening (SJD) aan de Hogeschool Utrecht​. Parviz heeft in 2012 bij de Universiteit Utrecht zijn Master of Laws behaald, en is zich aan het oriënteren op een promotie-traject. Samim is één van de vijf genomineerden voor de Docent van het Jaar-verkiezing 2017.

Parviz Samim

Wat is zijn manier van doceren?

Levensecht, actueel onderwijs is waar Parviz voor staat. Hij combineert casuïstiek en legt op een toegankelijke wijze juridische begrippen en toepassingen uit via zijn Facebook-pagina: Juridische bijles. Hij weet grote collegezalen te vullen met studenten waarbij er sterke interactie mogelijk is.
Zijn studenten beschrijven Parviz als volgt: ‘Parviz is een bijzondere docent, Hij weet studenten te raken. Hij houdt studenten altijd actief aanwezig, bij hem kan je niet in slaap vallen. Zijn verhaal is altijd een boodschap van hoop, elk probleem kan je oplossen en dat doe je samen.’ Over zijn manier van feedback geven, zegt de opleidingscommissie: “Hij geeft je op zo’n manier feedback dat je zelf heel erg blijft nadenken. Hij spoort je aan om zelf te kijken wat een betere manier zou zijn, maar als je echt behoefte hebt aan meer duidelijkheid, dan geeft hij je dit ook zeker”. Parviz is volgens de studenten bereikbaar en aanspreekbaar: “hij staat voor je klaar en er is altijd ruimte voor vragen”. Studenten waarderen zijn wijze van feedback geven met een 9.

Waar houdt hij zich nog momenteel mee bezig?

Parviz houdt zich binnen de opleiding SJD bezig met curriculumvernieuwing. Een van de dingen die hij in zijn vrije tijd doet, is het schrijven van een zelfstudieboek: ”Inleiding Recht”. Het boek zal casuïstiek bevatten dat aanspreekt bij het werkveld van de studenten. Verder is hij nauw betrokken met de Afghaanse leefgemeenschap. Hij kreeg voor zijn werk hiervoor een certificaat van waardering op het gebied van vreemdelingenrecht, en schreef hier het boek vreemdelingenrecht begrepen over.
Parviz is van mening dat er teveel vanuit een docenten invalshoek naar een student gekeken wordt. “We moeten veel beter naar onze student zelf kijken, hem of haar de tijd en ruimte geven om de eigen leerroute te kiezen om ‘onze’ doelen te bereiken’. Het aanbrengen van structuur in de lessen is, evenals een goede interactie met studenten voor hem vanzelfsprekend. Studiesucces hangt volgens hem samen met vier factoren: 1) motivatie, 2) inzet, 3) capaciteiten van de student, 4) de kans om te kunnen studeren.

Bij zijn? Meld je aan!